HA TÓTH KRISZTINA ELFELJTETTE VOLNA, MI VOLT A VALÓDI SZELLEMI KÚTMÉRGEZÉS, FELFRISSÍTEM AZ EMLÉKEZETÉT…
Tóth Krisztina kortárs költő hetekkel ezelőtt azzal került reflektorfénybe, hogy a haladó, liberális kultúraértelmezés és kánonátírás jegyében kivenné a kötelező olvasmányok közül Jókai Mór Aranyember című klasszikusát. Néhány napja pedig egy osztrák lapnak siránkozott a középkori maradiságot is alul múló, magyar viszonyokról.
És ahogy ez ilyenkor már csak lenni szokott, a menetrendszerű, halvány antiszemita vádak is szépen fröccsentek Magyarországra, amely a költőnő szerint kimondottan „mérgező ország”.
Be kell valljam – némi túlzással -, hogy hetekkel ezelőttig azt sem tudtam, hogy Tóth Krisztina a világon van. Nyilván az én hibám is mindez, elismerem, hiszen amikor versolvasáshoz támad kedvem és időm, inkább a klasszikusokat, mintsem kortárs költők műveit húzom elő. A valódi kikapcsolódás számomra ugyanis egyfajta irodalmi időutazást jelent, ami feltételez némi távolságot a mai, kizökkent világ időzónájához képest. Ezért is olvasom inkább régi idők, mára klasszikussá érett íróit, költőit.
S most ugyan beleolvastam Tóth Krisztina eddigi életművének darabjaiba, mégsem költészetét szeretném minősíteni. Az idő majd úgyis megteszi, helyettem is…
Amellett azonban nem tudok szó nélkül elmenni, amit a költőnő a hazánkról mondott külhonban. S ahelyett, hogy hosszasan sorolnám – minősíthetetlenül elfogult, hazug módon hitelrontó – kinyilatkoztatásainak tételes cáfolatát, csupán két kérdést szeretnék neki feltenni:
1. Az alábbiakban olvasható balliberális művészektől, közéleti emberektől származó – nem a teljesség igényével összegyűjtött – idézeteket szem előtt tartva, mégis mi volt a valódi szellemi kútmérgezés, ki tette ilyenné a légkört Magyarországon az elmúlt évtizedekben?
2. Ha mi írnánk ilyeneket róluk, vagy mindarról, ami nekik szent, vajon meddig hallatszana a visítás?
📌 Spiró György író:
„Jönnek a dúlt-keblü mélymagyarok megint,
füzfapoéták, füzfarajongók, jönnek a szarból,
csönd van.
(…) és nekünk kell jönnünk, pár csenevésznek,
hogy bebizonyitsuk: nemcsak a szemetek tudnak magyarul.”
📌 Landeszmann György vezető főrabbi, a magyar kultúráról:
“Ha felsorolnánk azoknak a zsidóknak az értékeit a magyar kultúrában, amit ha kivonnánk Magyarországról, akkor nem maradna más, csak a bőgatya és a fütyülős barack.”
📌 Iványi Gábor lelkész, a turulról:
„Dülledt szemű, mesebeli tojószárnyas…”
📌 Kis János SZDSZ alapító, a Szent Koronáról:
„Micisapka…”
📌 Kertész Ákos író, a magyarokról:
„A magyar genetikusan alattvaló (…) boldogan dagonyázik a diktatúra pocsolyájában, röfög és zabálja a moslékot, és nem akar tudni róla, hogy le fogják szúrni. Hogy se tanulni, se dolgozni nem tud és nem akar, csak irigyelni, és ha módja van legyilkolni azt, aki munkával, tanulással, innovációval viszi valamire.”
📌 Esterházy Péter író:
” Így gondozd a magyarodat!
A csokorba kötött magyart szétbontjuk, és éles késsel ferdén visszavágjuk. Kivétel a fásszárúak, mert azokat törjük, vagy kalapáccsal zúzzuk. Nehogy megrohadjon a magyar. Az összement magyart a savó leöntése után túrónak használhatjuk…
(…) Ki tartson magyart? Kezdő magyarbarát inkább kanmagyart tartson, ne szukát! (…) A magyart következetesen dicsérjük vagy dorgáljuk! Lágy, barátságos hang: jól van, jó magyar, illetve keményen, határozottan: pfuj, magyar, helyedre! (…) A rágalmaktól magyarod minősége alig változik, az esetleges vizeletfoltokkal ne törődj, bazmeg.”
Na, ennyit a szellemi kútmérgezésről, rossz hangulatról, meg „Orbán cirkuszáról”, Krisztina…
Javaslom: ahelyett, hogy a jövőben újra hülyeségeket beszélne majd üldöztetésről, Jókairól, elnyomó férfi karakterekről, meg a fasizálódó Magyarországról, könyörgöm, inkább írjon verseket!
Komolyan, még azzal is kevesebb kárt okozna. Pedig, hát…
Hozzászólások

MÓRICZ ZSIGMOND: GÖRGEY ARTÚR

Ha gyermekkorom magyar világának félistene Kossuth volt, akihez szinte imádkoztak, mint az üdvözítők egyikéhez, akkor ugyanannak a kornak megtestesült ördöge, sátánja, mefisztója Görgey volt [*] akiről csak a legmélyebb megvetéssel nyilatkoztak s a legenyhébb amit róla mondtak, az volt, hogy: «hogy nem akad egy tiszta szívű magyar ember, aki bunkóval verje agyon az árulót.»

Az elnyomattatás, a nemzeti reménytelenség korát azért élhette át a magyart, mert volt egy istene s volt egy sátánja. Attól mint a reménycsillagtól várta a holnapot, ezt mint egy fekete átkot felelőssé tehette a tegnapért.

*

Azért a Görgey elleni gyűlölet sohasem ért el, meg sem közelítette intenzitásban a Kossuth-imádat hőfokát. A Kossuthért érzett lelkesedés a legmélyebb kisgazda-rétegig egyenlő volt, a Görgey elleni ádáz indulat inkább csak egy intellectuel elemé volt, ábrándozóké. Tudomást vett róla mindenki s a tényt, hogy elárulta a hazát, elkönyvelték, de ehhez mindig volt valami hozzátenni való a komolyabb gondolkozásúaknál, valami olyan, hogy: nem lehet egyet felelőssé tenni mindenért…

S már abban a korban, a mult század végén, a magasabb rétegekben meg is indult a Görgey-revízió. Én, aki fanatikus anyának a hatása alatt nőttem, osztoztam gyermekül a hazaáruló elleni dühben s roppant megütődés volt számomra, mikor nagybátyámtól, aki szellemi nevelőapám volt, s Gyulay Pál külsőbb baráti köréhez tartozott, könnyed s tiszta felmentést kaptam Görgeyre. De még úgy érettségiző diákkoromban is, emlékszem, volt bátyámmal egy csatám, amikor a Debrecenben kisdiákkoromban hallott érvvel támadtam meg: «Mért hallgatta Sámsonból a debreceni csata ágyúdörgését tétlenül, mért nem jött Nagy Sándornak segítségére.»

Nagybátyám, aki nem volt tudósa a harcok részleteinek, nem tudott válaszolni s én büszke voltam győzelmemre.

Csak később, egyetemi éveim után, ismerkedtem meg a Görgey-kérdéssel jobban s mire harmincéves lettem, regényt akartam írni 48-ról, amelynek már Görgey volt a hőse.

Ekkor történt, hogy miután már hatalmas könyvgyűjteményt állítottam össze a forradalomra vonatkozó művekből, amelynek alapja a Görgey István munkája volt, váratlanul megjelent magyar nyelven Görgey Artur: «Mein Leben und Wirken in Ungarn, im Jahre 1848/49» c. könyve.

A könyvet azonnal, mohón s egyszerre elolvastam s teljes hatása alá kerültem ennek a nagyszerű műnek, amely egy rendkívüli lélek személyes szuggesztióját a jóakaratú s befolyást akaró lélekre.

– Milyen rettenetes, – mondtam a feleségemnek, szegénynek, – hogy itt él még a hős és nem mehetek el hozzá, nem beszélhetek vele és nem szoríthatom meg a kezét ennek az élő vértanunak.

– Miért nem? – mondta ő, aki velem olvasta végig a kétkötetes nagy művet. – Menjen el hozzá s kérje meg a hozzátartozóit, hogy fogadja …

Azonnal elmentem.

Ez 1912 tavaszán volt. Úgy emlékszem. Valahol az Akadémia közelében lakott. Az unokahuga fogadott, Návay Lenke, aki hű gondozója, s lelki társa volt, mert Görgeyt sok balságban az a szerencse érte az élettől, hogy családi körben istenítők és imádók vették körül. Amit az öccse csinált vele, az szinte történelmi csoda: Görgey István egy hosszú életet szentelt annak az egyetlen célnak, hogy bátyjának lankadatlanul tüzes Eckermannja, imádója s sorsának igazolója legyen.

Návay Lenke ismerte a nevem s megígérte, hogy bár a tábornok idegen s új embert már nem akar megismerni, mégis megpróbál kieszközölni egy fogadtatás nála.

Két nappal később már szemben ültünk a tábornokkal.

Görgey már akkor igen öreg volt, 94 éves. Meglepett, ahogy felállt, hogy alacsony ember. Vékony, kis meggörnyedt, előreesett fejű, kutató szemű öregúr volt. A feleségem ráesett a kezére s megcsókolta azt, ő elkapta a kezét s erőszakkal ő is kezet csókolt a fiatal asszonynak… S már könnyes lett a szeme.

Egy angol könyv volt a kezében: mosolyogva, rekedtes hangon beszélt, valami olyat mondott, hogy most tanult angolul, néhány év alatt perfekt angol lett. Marczalitól kapta azt a könyvet, amit épp olvasott …

Néztem őt. Belenéztem különös, világoskék szemébe s megláttam tükörfényes tar homloka felett, a fejebúbján a dudorodást, a komáromi csata sebesülésének emlékét.

– Tábornok úr, – mondtam, – ha ön akkor nem harmincéves lett volna!

A tábornok fölriadt s egyszerre láz és pirosság öntötte el az arcát.

– Igen! – mondta s éreztem a kirobbanó hévben, hogy akkor igen, akkor, a detronizáció után, elfogatta volna Kossuthot, az egész fecsegő fiskális bandával …

Én akkor nagyon benne voltam könyvének a legmélyebb érzéseiben, életének valósággal a titkait éreztem s minden szó, amit mondtam, pontosan gyujtott s a tábornok nemsokára csodálatos, vallomásszerű szavakat dördült ki magából. Pillanatok alatt oly közel voltunk a legfőbb problémáknál, mintha együtt éltünk volna a nagy időben. Hiszen már régen elmentek akkor a bajtársak s mindazok, akik egész közelről ismerték az ő lelkivilágát. Hatvanhárom éve élt már egyedül lelkének titkaival s most, egy-egy szó bombájára, kitört belőle a védekezés, a titkok leleplezése. Örök kár, hogy akkor pontosan le nem írtam az összes szavait, de bele akartam építeni a Regénybe … Aztán nemsokára jött a Világháború s epizóddá mosta a szabadságharc hőskorát.

De akkor Görgey szenvedélydúlta lelkiségének roppant titkait robbantotta. ki.

– Az apám! – kiáltott fel égő szemekkel, belerekedve rekedt hangjának legmélyebb dühével, – az nem volt ember! Az egy lump volt… Az anyám!… Nem féltem a haláltól, mert meg akartam halni! Minden csatába azzal mentem, hogy kitártam magam a golyóknak! Bele a csata legnagyobb tüzébe s kitártam a karom és azt kiáltottam: «Anyám!» És láttam őt az égben…

Némán és megdöbbenve égtem.

– Tábornak úr, – mondtam, – önnek fiatal felesége volt.

A tábornok könnyes indulattal rivallt:

– Az nem tartozik ide… Az nem számított… Arról ne beszéljünk! Az semmise volt!

Oly rendkívüli izgalom vett erőt rajta, hogy Návay Lenke ijedten integetett a háta mögül, hogy elég, ne szóljak többet…

A tábornok, öklét összeszorítva, gesztikulált s hörgő hangok szakadtak fel belőle…

Mikor eljöttünk, Návay Lenke, aki szintén mélyen meg volt rendülve, csorgó könnyeit törölgetve mondta a másik szobában:

– Évtizedek óta vagyok mellette, de ilyen izgalomban még nem láttam… Nem hiszem, hogy valaha hallottam volna, hogy a szüleiről beszélt volna…

Akkor egy cikket írtam az élő vértanuról a Nyugatban. Utána meghívást kaptam Visegrádra s meglátogattam. De akkor nyugodt volt és szelíd. Csodálkoztam, hogy megismert s szeretettel szorongatta a kezem s kért; hogy sokszor jöjjek el hozzá.

Többször nem mentem. Beteg is lett s a családot izgatta, hogy a búcsúzásnál sírt és megölelt.

*

Ez a találkozás perdöntő volt. Róla való érzéseimet örökre befolyásolta s ítéletemet megszabta az egész ember s az egész hősi élet felől.

– Ez volt a magyar história legnagyobb kondottierije, – mondtam róla.

Görgey harminc éves volt, vagyontalan, állástalan senki, mikor belépett a forradalom harcába. Nem volt semmi vesztenivalója. És nem volt keresnivalója sem.

Ha kondottierinek mondom, ez csak azt jelentheti, hogy egy tönkrement élet vállalkozója volt. Eszmék szerződtették a harcra, de tisztán a kard embere volt, nem az állameszméé.

Nem volt ezzel az országgal semmi koncepciója. Nem volt az életével sem. Nem akart hódító lenni s nem akart államalkotó sem.

Rendkívüli katonai zseni volt, aki ezzel a zsenivel nem akart alkotni, nem akart uralkodni, nem akart uralmat alapítani, sem magának, sem az államnak. A nép katonájának tekintette magát, nem kellett neki sem főhatalom, sem jutalom.

Különösen komplikált jellem volt: eszköz akart lenni csupán a Sors kezében. Egy szál kard, semmi más.

*

Görgey Artúr régi magyar nemes család gyermeke volt. Családja német eredetű, de oly régi, a XII-ik századig megy vissza a családi genealógia, hogy a germán vér, beházasodások vérkeveredése útján, már régen eloszlott, hacsak közvetlen édesanyja révén fel nem frissült, hiszen anyja szepességi német polgárleány volt. Ettől eltekintve bízvást lehetne tipikus magyar nemes család ivadékának tekinteni.

Apja pláne egy tipikus magyar könnyelmű úr volt, akinek kezén az utolsó fillérig elúszott, ami az ősi birtokból még reájuk maradt. Annyira elúszott, hogy az apja önmagát is, gyermekeit is a legmélyebb ínségbe sodorta.

Ez az anyagi romlás a gyermek életét megmérgezte. Végtelen önérzet, büszke jellem volt ez a fiú, aki nem akart katona lenni, csak azért ment erre a pályára, mert tizennégy éves korában, érett ésszel belátta, hogy más útja nincs, csak ha felveszik ingyenes növendéknek egy katonai iskolába. Itt volt aztán huszonhét éves koráig; a császár katonája. Békebeli katona, aki a létminimum alatt megszabott zsoldból élt s akinek még hadnagy korában is reggelije komiszkenyér volt, ebédje komiszkenyér, s vacsorája komiszkenyér, mint maga írja egy levelében: s olyan ember szava ez, akinek hinni kell. Végre tökéletesen felőrlődött s bírhatatlan volt a tiszti proletárságban való tengődés.

Kilépett, fényes bizonyítványokkal s végkielégítés nélkül, s elindult, hogy tudományos pályára menjen, vegyész akart lenni, egyetemi tanár.

De az apai örökség, a született dac nem bírta ezt sem: a laboratórium szívós és igénytelen alázatosságát. Nem született remetének, sem aszkétának. Voltak ugyan hajlamok benne erre is, de ugyanolyan, vagy még szélsőségesebb vágy a dicsőségre. Egyszerre vad és felelősség nélküli lépéssel kidobta magát erről a vonalról is.

Éppen 1848 tavaszán, ismeretlen, vagy fel nem derített s nem tisztázott módon házasságot kötött s otthagyta az egyetemet s hazament nagynénje birtokára gazdának. Prágából Bécsen és Pozsonyon át került haza az árvamegyei Toporcra s útközben megérezte a márciusi napok lélekzetelállító lehelletét; Pozsonyban a karzatról megnézte az ország nagyjait a diétán s mikor új otthonába ért; láng és tűz gyötörte, s teljesen alkalmatlan volt arra, hogy egy középszerű nénike kisegítő keze-lába legyen: beállott katonának.

Belerobbant a kitört forradalomba.

*

Ime itt áll előttünk egy harminc éves fiatal férfi, aki az életnek szokatlanul nehéz iskoláját végezte el. Aki megtanult a minimumból megélni az élet minden javait lenézni, s önérzete maximumát élvezni.

Itt áll egy fiatal férfi, akinek semmi igénye nincs testiekben, de a legmagasabb követelésekkel áll szemben önmagával s az élettel úgy szegül szembe, minden ponton s minden irányban, hogy csak a legnagyobb munka s a legnagyobb érvényesülés érdekli.

Politikával sohasem foglalkozott. A nemzet életéről keveset tud. A nagy és ragyogó koreszméknek odadobta magát, de nem tudja, hogy ezek az eszmék hova vezetnek. Sem tudása, sem kritikája nincs a tömegek, a nemzet életének kérdéseiben.

Semmiben sem bízik, csak önmagában. Semmi irányító számára nincs, csak a zsenije. Semmi segítségre szüksége nincs, csak önmagára.

Valósággal ki van cizellálva, mint a damaszkuszi penge. Hajthatatlan egyéniség, amely csak egy irányt ismer, a harcot.

Ezen a téren lángész, amely visszafojtva, fenyegető megsemmisülésre ítélve retteg az élettől. Villámgyorsan ítél, s ítélete mellett kitart. A döntő szót ő mondja ki s vaserő és acélfizikum szolgálja. Amit akar, arra életét játszva teszi fel.

Kardot köt végre s az a kard úgy van odanőve az oldalához, s a jelleméhez, hogy a kettő többé elválaszthatatlan: egyszál kard: ez ő.

*

1848 májusban azt az értesítést kapja István öccsétől, aki Pesten él, hogy a forradalom kitört, a honvédhadsereget szervezik. Azonnal ír neki, hogy ha mint kvietált főhadnagyot, századosi rangban fölveszik, jelentkezik.

Fölvették. Május 24-én indul, június elején Pesten van.

Egész szeptemberig lógós, vagy lényegtelen faladatokkal van megbízva.

Szeptember elején őrnaggyá nevezik ki s megbízást kap, hogy Szolnok megyében újoncozzon s szervezze a nemzetőröket. Itt összezördül, ridegen s kegyetlenül a vármegye uraival.

Szeptember végén a csepeli Duna mellett, mikor Jellasich már rohamléptekkel közeledik a magyar főváros felé, katonai kordon tartásával bízzák meg. Itt szeptember 29-én elfog s főbelő egy mágnást.

Ez a tette belesüvölt, beleordít a közvéleménybe: az első terrortett.

Nevét a hír szárnyára kapja.

Pár nap múlva vakmerő levélben kritizálja, az országgyűlés előtt, a fővezér, Móga tábornok, hadászati tetteit s jellemét.

Okt. 4-én megbízást kap, hogy különítményével vonuljon a horvátok ellen s beosztják a legszélsőségesebb politikus katona; Perczel Móric alá. Négy nap alatt, a legrenitensebb módon, fővezére parancsainak sutbadobásával az ő munkájának eredménye a Jellasich erejének szétszórása. Perczel október 6-án főbe akarja lőni. Október 8-án ezredessé léptetik elő.

Három nap mulva Kossuth személyesen fogadja s megbízza azzal, hogy azonnal menjen a feldunai hadakhoz, amelyek Bécs ellen indulnak, titokban tábornokká kinevezve s az összes magyar hadak fővezéri megbízásával.

Fatális omen: Ozoránál, október 6-án egy századdal fegyverlerakásra kényszerít egy horvát ezredet. Egy évvel később az ő világosi fegyverletétele miatt főbelövik vagy felakasztják mindazokat, akik a nagyszerű harcnak hősei lettek.

Egy hónap alatt a névtelen senkiből a legmagasabb polcra jut, a dicsőség és a hatalom maximumát éri el, aminél többre nem is viheti.

Egy hónap alatt lógós századosból tábornak s a magyar hadak fővezére: a következő lépése már nem lehet szolgálati, csak egyéni.

Ezt a lépést azonban sohasem teszi meg.

*

Megmarad katonának, megmarad eszköznek a politikai hatalmak kezében. Megmarad l’art pour l’art művésznek a csatamezőkön.

Megható s megdöbbentő végigkísérni pályáján. Ahogy a mezítlábas honvédeket szakszerű hősökké s félistenekké képezi ki.

A schwechati csatától végig a téli hadjárat mesébe illő útján eljut odáig, hogy február elején már mindenki retteg tőle s Kossuth féltékenységből megfosztja a fővezérségtől s fölibe emeli Dembinszkyt, a lengyel tehetetlen öreget.

Közben meg kell tennie első politikai lépését, mert a kard politikai hatalommá teszi: kiadja a váci kiáltványt, amely a lojális hűség s a forradalom elleni hadüzenet jelszava.

Ezt a jelszót azonban nem a lelke diktálja, hanem a katonai helyzet kényszerűsége.

Ha ezt a jelszót politikai meggyőződése diktálja: kezében a jövő.

Kezében van az a politikai kibontakozás, amelyet csak tizenkilenc év mulva, annyi vérveszteség s annyi szenvedés után ér el Deák Ferenc.

De nem volt politikus. Saját kiáltványát nem tudja elbírálni. Annak súlyát nem érzi.

Mint letett fővezér február 12-től március 31-ig alárendelt szerepet visz Dembinszky, azután Vetter fővezérlete alatt s megelégszik azzal, hogy egyiket a másik után lehetetlenné teszi.

Április 1-én újra kinevezik ideiglenes fővezérré s most jön egyszerre a honvédcsaták diadalmas, csodálatos útja. Győzelem győzelemre.

Mit ér: a politika idegen terület neki.

Április 8-án Kossuth négyszemközt megsejteti vele, mire készül. Vagy nem érti, vagy nem akarja tudomásul venni. Bár egész lelke ellenszegül, a négyszemközti beszélgetés után, mikor Kossuth a tisztikar előtt szónoklatot tart, amellyel elő akarja őket készíteni a detronizációra: ő hallgat.

S mikor április 14-én hírét veszi a debreceni államcsínynek, felháborodik, – és bevonul az esküszegő kormányba hadügyminiszternek.

Ettől kezdve lelke meghasonlik.

Útja a katonai csodatételek s a katonai elcsüggedések zavara.

Már ott áll, hogy bele kellene avatkoznia, neki kellene kézbevennie a politikai diktatúrát. Hiába vannak, akik tanácsolják neki, nem meri, nem vállalja, nem látja tisztán az utat.

S lehanyatlik dicsősége napja. Megtörik a félisteni nimbusz. Úgy jár, mint a remek színész, akinek elfogyott a szövege s ő nem tud magának új felvonást írni.

Még ravasz is lesz, mint a gyönge; mert gyönge a politika útvesztőiben. Eltéved s már nem tudja, hova lépjen, mit tegyen. Kiad egy manifesztumot, amely megcáfolja a váci kiáltványt s «az esküszegő rút dinasztia ellen» köti le magát…

Közben fantasztikus gondolatai vannak, hogy Buda elfoglalása után, mint győztes a határra vonul s felszólítja a császárt a kibékülésre.

Megzavart elme. Időfecsérlés. Már céltalan, mint katona is. Debrecenben ő hűti le a békepártot. A vágmenti hadvezetése boldogtalan. Csüggedt. Meghasonlik önmagával. Érzi, hogy a magyarok fogják felakasztani. Elbocsátását kérje?… Megrendül benne a hit. Már kirepül a jelszó, hogy áruló. Holott ő «mindig a népért küzdött, soha a kormányért.»

Elmozdítják a hadsereg éléről, de mielőtt tudomásul venné, jön a komáromi csata, amelyben életének legfényesebb tettét hajtja végre; megsebesült, helyén marad s megválasztott fővezérré deklarálja magát.

Beteg. Apátia. Eltávozása felbontaná a hadsereget s ezzel vége volna azonnal az egész harcnak…

Rimaszombatban tárgyal a maga szakállára az orosz követekkel. De 25.000 emberével kétségbeejti s leköti, foglalkoztatja a 130.000 főnyi orosz hadsereget.

– Nem lehet diktátorrá tenni, – mondja Szemere, – urunk lenne.

S jön a vég… Szeged, Arad.

Jön végre a félnapos diktatura: leteszi a fegyvert.

*

Leteszi a fegyvert, de hogy teszi le.

Leteszi, mint katona s mint a politika analfabétája.

Leteszi, mert nem szereti a vért feláldozni, ha van menekülésre lehetőség. Hiszen, ha hősi harcban el akarta volna veszteni a hadseregét, számtalanszor megtehette volna, de ő mindig megmentette a hadat. Megszökött a leglehetetlenebb kelepcékből. Az első váci szökése fel a bányavárosokba s a második az orosz hadak roppant tömkelegéből Miskolc felé. Megszökik Tokajnál s kikerüli Komáromnál és utolsó utján is épen érkezik meg kerülő úton a Berettyó mellett Debrecen s Szeged felé…

Aradon sem akar tizenötezer embert lemészároltatni, mert szüksége van az emberre a hazának.

S leteszi a fegyvert az orosz kezébe. Megvető szavakkal illeti az osztrák hadsereget, amelyet mindig tönkre csépelt, bárhol is találkozott vele: az osztrák hadsereget, amelyet soha úgy senki meg nem alázott, mint ő.

És ezzel örök és végzetes sebet üt az osztrák hatalom szívében.

Leteszi a fegyvert, mint egy kondottieri, akinek a kard becsülete mindennél fontosabb.

Letehette volna úgy, hogy békejobbot nyújt a hatalomnak, amely itt marad felettünk, akinek napok mulva ki vagyunk szolgáltatva.

Nem az volt az árulás, hogy letette a fegyvert, hanem az, hogy megölte a politikai gondolatot: a nemzet s a hatalom kibékítését.*)

* Hegedüs Loránt mult vasárnapi cikkében a Pesti Hirlap-ban a Pethő könyvével foglalkozva igen fontos szempontot vet fel. Azt állapítja meg, hogy Trianonban benne van a Görgey s a Kossuth világosi ténye. Görgey a szabadságharc alatt, amint én is konstatálom, a legnagyobb csapást mérte az osztrák hatalom katonai presztizsére s ezt még fokozta s nyilvánvalóvá tette, mikor a fegyverletételnél kijelentette, hogy a fegyverét csak az orosznak hajlandó átnyujtani, különben inkább lekaszaboltatja magát és seregét, de olyan ellenségnek meg nem adja magát, amelyet a harctéren minden egyes esetben megvert. Ebből Ausztria és Oroszország közt egy messzemenő hiúsági s féltékenységi ellentét fejlődött ki, s «ennek a következménye volt, hogy a krimi háborúban Ausztria szerződése ellenére Oroszország ellen dolgozott és viszont Ausztriának ezt a világosi napokból kisarjadt tettét Oroszország sohasem feledte el; ez a féltékenység hozta azt a Balkán-politikát, amelynek végeredménye a világháború lett. Trianonban tehát benne van Kossuth és Görgey szereplése.»

Ez a gondolat igen fontos és helytálló s vezérfonala lehet a világháború-kérdés tanulmányozásának.

Meg kell azonban vizsgálni azt, hogy Görgey részéről helyes volt-e a magyarság szempontjából ez a lépés.

A Rákóczi-féle vesztett forradalom után vetődött fel először, hogy a magyar koronát felajánlották Nagy Péternek, az orosz cárnak. Ugyanígy, a vesztett forradalom után támadt az idea, hogy Magyarország orosz protektorátust kérjen.

Magyarországot Szent István szakította el Kelettől. Hogy helyes volt-e, azt ezer év mutatta meg. Ha Szent István a Kelettel marad, akkor Magyarország régen beolvad az orosz imperiumba. Ugyanez történik a Rákóczi-Bercsényi-, vagy a Kossuth-Görgey-indítvány esetén is s ma benne volnánk az orosz világban.

Magyarország, bármi is az ezer év előtti eredet kérdése, már akár a honfoglaló magyarság hozta az egész ethnost, – mint a régi históriai felfogás tanítja, – akár a honalapító turk magyarság olvadt bele az itt talált ugor stb. eredetű magyarságba, ahogy a Nyugat legutóbbi számában Marjalaki Kiss Lajos tanulmánya keresi az utat: bizonyos, hogy az utolsó évezred a magyarságot Nyugat gyermekévé tette. Keleti gyökereken eredt, de nyugati az egész kultúránk s világ- és életszemléletünk: ezt az orosz abszolutizmus csak összetörhette s megsemmisíthette volna.

Vagy ki vágyik az orosz befolyásra, akár a multban, akár a jelenben?

Ha Görgey vetette fel ezt a gondolatot, nem valószínű, hogy Bercsényit akarta volna követni. Őt legfeljebb a katonai helyzet sodorta felé. Kossuthnál inkább el lehet képzelni a történelmi hatást, de azt is, hogy el tudott képzelni valami mentő lehetőséget a saját kormányzósága maradandóvá tételére. Görgey semmiesetre sem gondolt uralmi valószínűségre a saját számára.

Akárki vetette fel, szerencsétlen gondolat volt.

A Görgey részéről még szerencsétlenebb, mint bárki mástól, mert ellentétben áll egész gondolatvilágával. Görgey számára csak a Deák Ferenc későbbi koncepciója volt lehetséges. A váci kiáltvány adója csak azon az uton mehetett amelyiken elindult. Az helyes lehetett volna, hasznos és hatékony. De csak akkor, ha valami következetesség és céltudatosság lett volna benne.

Görgey azonban nem volt politikus, nem volt koncepciója a magyarság számára. Nagy művész volt, a maga nemében alkotó zseni, de nem volt üzletember. Ahogy a világ legnagyobb költője sem alkalmas a legegyszerűbb könyvesbolt vezetésére. Görgey katonai lángész, lírikus, mint egy <it+>Tyrtaeus, s nem értett ahhoz a bolthoz, amit úgy hívnak, hogy Magyarország.</it+>

Amit tett, tette mint katona, aki kénytelen volt politikai tényt is cselekedni.
Csodálatos szeszélye a sorsnak, hogy életben maradt.

A nemzet szemében ez volt a legfőbb bűne. Ezt nem lehetett s ezt nem tudták megmagyarázni két emberöltőn keresztül.

*

Ő nem érezte soha, hol tévedett. Nem érezhette, mert egyetlen gondolata sem volt abban az irányban: nem volt politikus.

Fiatal ember volt, akinek nem volt ideje bölccsé öregedni. Túlgyorsan jutott el a legmagasabb fokra s túlrövid ideje volt megérlelni az életet.

Szakember maradt a katonai mezőkön, a legnagyobb zsenik közül, de nem nyerte el az élet politikai bölcsességét.

Históriánk három legnagyobb hadvezére: Mátyás király, Bethlen Gábor s Görgey Artur.

Az első kettő azonban nem a harcért harcolt. Nekik a harc arra való volt, hogy politikai céljaikat elérjék. Mátyás nagy európai birodalmat akart alapítani. Meg akarta szerezni a magyarság számára a döntő szót Nyugateurópa felett. Bethlen Gábor szintén Nyugatra tört, mert a magyarnak ezer év óta csak a Nyugat a vágyak s a reménytelenségek világa.

Egyikük sem nyert a Nyugat képviselői felett olyan ragyogó győzelmet, mint Görgey s milyen tragédia: Görgeyt a Kelet teperte le.

Görgey, mint jelenség inkább egy idegenhez hasonlít e földön, aki mint vendég jelent meg, hogy a legnagyobb hadvezéri tetteket hajtsa végre ezeken a síkokon: Savoyai Eugénhoz, a török hatalom összetörőjéhez. Eugén sem volt politikus, csak katona s csak a had művésze. El is pusztult a politika labarinthjaiban, mert neki sem adatott meg, hogy a tömegek életének titkos vonalait megértse.

Így Görgey másodrendűvé vált a nagy Politikus mellett: Kossuth árnyékában kellett maradnia. Olvasom leveleit, gondolatait a politika dolgairól későbbi időkből: nem tisztult ki előtte azontúl sem, sem a magyar, sem a világpolitika. Nem látott bele a jövőbe. Hitet tesz, hogy a monarchia szét nem bomolhat mindaddig, míg Európa térképe tökéletesen meg nem változik. Ugyanabban az időben, mikor Kossuth teljesen s végzetesen látja a nemzetiségi kérdés problémáját.

Mindegy: Görgey nagy ember volt, szakember, de a maga nemében a legnagyabbak közül való.

Áruló?… Soha!… Egyetlen gondolatában sem volt. Az az epizód kitünően jellemzi mikor egy vidéki állomáson később felismerik s megabcugolják, Az állomásfőnök felajánlja szobáját, nem fogadja el, lefekszik egy fapadra s a legnagyobb nyugalommal elalszik. A tömeg közel jön s megdöbbenve látják, hogy az áruló milyen édesen tud aludni a fertelem és utálat tengere közepett.

Görgey nyugodtan alhatott, lelkiismeretét semmi sem bánthatta. Kötelességét híven teljesítette s az a büszke öntudat élhetett benne rendületlenül, hogy a magyar kardnak, a magyar vitézségnek ő volt utolsó legendás hőse.

Tisztelet adassék a nagy katonának, akinek nem adatott meg, hogy örömét érezhesse hősiességének.

 

[*] Néhány héttel ezelőtt egy Kossuth-életrajz alkalmából Kossuthról írtam ezeken a lapokon. Különös, vagy inkább korjelző, hogy most könyv jelent meg Görgeyről. Pethő Sándor kitünő munkája: “Görgey Artur. Genius kiadás”. Pontos, tudós és érdekes munka, eddig a legjobb vezérfonal a Görgey-kérdésben. Nem csak a hőst, a kort is tökéletesen adja.

Élő vértanú

Móricz Zsigmond: Az élő vértanú
Március tizenötödiki beszéd

Ezernyi ezer apró gyülekezet ünnepli ma is március tizenötödikét.

Egyre hamvahodottabb tűzzel, egyre patinásabb stílvirágokkal, egyre konzervatívabb hangulattal csillannak fel pár órára a nemzeti lelkesedésnek e tábortüzei. Hosszú évek, lassú évtizedek immár a szent pietás örökmécseseivé sorvasztották a magyar népnek eme pompás, jellemző házi ünnepét is.

Hiába, elvesztek az eleven kapcsolatok a lefolyt hatvanhárom év manapján a vérgerjesztő nagy múlttal. Pedig ez az ünnep nem is eseményeknek, nem is személyeknek kultuszát: ez magának a népléleknek csodálatos fellángolását ünnepli. S valahányszor az agg honvédek gyérülő hadsora, reszketeg szempillákkal kivonul e márciusi napon, mindannyiszor újabb emlékrohamot rendeznek, mindannyiunk szíve ellen, hogy bevegyék azt, mint egykor Buda bástyáit.

Csak egynek nem szabad közülök kilépni a nyilvánosság perspektívájába.

Csak egynek ez aggastyánok között, kell hatvanhárom március idusát ráépített négy fal között töltenie. S minden újabb napot, mely e nagy idők nagyszerűségét fölverni hivatott, csak egynek kell évről-évre hatványozottabban megsínylenie. Az élettel fogy az életerő s amely súly a 32 éves férfiúnak alig elviselhető valamivé válhatott a 94 éves jótehetetlenen!

Minden büntetésnek van határa. Hatvanhárom évi példás megadással ember kiengesztelhetné az isteneket, trónjok megdöntéséért, hatvanhárom évi példátlan büntetéssel a lovagias, a nagylelkű, a dicső magyar nemzet expiáltnak érezheti egy embernek vele szemben elkövetett, bár akkora vétkét is, amely nem negyedszázadra, de évszázadokra vetette őt rabságra. Az egyes ember élete kurta mint a fűszálé, a nemzeteké végtelen, mint a föld termőerejéé. A magyar nemzet évezredes és újabb ezredéveknek indult múltjában s jövendőjében parányi epizód, eltűnő döbbenet a forradalomra következett nehéz korszak.

A magyar nemzet ébredjen ma tudatára erkölcsi kötelességének, amiatt a korszak miatt nyomorulttá sújtott egy rabjával szemben! Igaz, rémületes volt az a tizennyolc év, amelyet atyáink kemény rabságra vettetve töltöttek 1849-től 1867-ig. Minden nemzeterő s csaknem minden nemes életenergia visszafojtottan sínylett a rügyek, a magvak burkaiban, mint az erőszakosan megnyújtott télben, de annál élettermőbb erővel kellett kitörnie a tavasz nyíltán, hogy gyors pezsgéssel kipótolja a természetellenes stagnációt. A magyar faj életretermettségének nagy próbája volt ez a babiloni fogság s az azóta lefolyt negyvenöt év valóban meg is mutatta, hogy a nemzet e próbát kiállotta! Nem vagyunk ma hátrább, mintha az a dermesztő tizennyolc év elmarad a nemzet életéből.

Emlékezzék meg erről a munkás magyarság, mikor egy embert sújt egy történelmi korszakért.

Emlékezzék meg, mert hiszen azt a gyász időt, nem is egyes fiai, hanem a nemzet maga idézte a maga fejére! Mert a magyar nemzet legszebb és legtermékenyebb erényei között, amelyekkel ezredéves létét biztosította, mint a régi moralista költők nyíltan és nem igazságtalanul hirdették, annyi s oly súlyos hibákkal és vétkekkel is terhes, hogy azokért az időben már megint bűnhődnie kellett: mert a nemzetek életében éppen úgy megvan a bűnnek büntetése, mint az egyénekében. S ha a magyar nemzet a böjti napon józanul, lehiggadva emlékezik vissza hosszú múltjára, kell hogy maga belássa s megismerje ezt a kínos igazságot, kell hogy ráeszméljen, hogy nem volt a magas sorstól irgalomtalan a tizennyolc éves sújtó korszak!

Érezze meg ezt a magyar, mikor szemébe tűnik az egy ember, akit azért vert hegységnyi kődarabokkal, vak haragjában, hirtelenjött elbúsulásában, véreresztő kínjában, hogy ne önmagát kelljen korbácsolnia!

Érezze meg a magyar, hogy a világtörténelembe fekete betűkkel írta be nevét, mikor egy egész nemzetnek önfejére szakadt büntetését egyetlen egy fia vétkének tulajdonította.

Hogy is dobhatna egy ember akkora bukásba egy egész nemzetet? Hát egyes emberek kezében van a nemzetek sorsa? Hát lehet isten egy ember, aki ronthat, teremthet száz világot? Hát a Napóleonok egy parányi golyóba szorult emberész által lehetnek országok sorsintézőivé? Nem a tömegek lelke dob ki önmaga élére vezetőket? S nem az emberiség nagy áramlatai sodornak végig a nagy históriai fordulókon? S csak e most fölidézett nagy idők is nem az ismeretlenség vak homályából, a kövekből teremtette a nemzeti szükség számára a tízezernyi hősöket?

Döbbenjen meg a magyar nemzet, ha agya tisztaságában ráeszmél, mekkora jogtalanságot tőn egy emberrel, egész magának egy elenyésző semmi parányával!

Egy ártatlan fiával, akit a történet immár tisztára is mosott a rádobott nagy, mindennél nagyobb vád alól. Akiről lehullottak a ráhalmozott rágalmak sárcsomói s aki a mai ifjú magyarság előtt már tisztán áll, nyílt pörtisztázás nélkül is, a hazaárulás félszázados vádja alól. Akiről ma napnál tisztábban látjuk, hogy a páratlan hős, aki az önvédelmi harc országszerte dicsőített, minden reménységet önmagában jelképezett, minden bizalmat tettekkel kiérdemelt szimbóluma volt: abban az utolsó fegyvertényében, a világosi fegyverlerakásban éppen úgy a nemzet hő kívánságát és legfőbb szükségét teljesítette, mint előbb a diadalmas csaták kivívásában. A legutolsó pillanatig kitartott mellette a magyar, csak a fájdalmak özönvizében torzult el kedvenc hősének képe, hogy annál kegyetlenebb legyen vele szemben, minél jobban istenítette a boldogság napjain. De a könyörtelen igazság, amely a maga vakon tartott mérlegén örökre megmér jót s gonoszt, a drága emberi lélek méltóságának fényességében adta már őt nekünk, nehéz aranyúl, vétektelenül mindenben, amiért törvény elé vetették s gazdagnak mindenben, amit egy embertől önmaga, az élet s az emberiség elvárhatnak!

Óh, nem szorul el a magyar szív, ha megérzi hogy ártatlanul büntetett akkora mértékkel, ahogy a bűnöst sem emberi sújtani!…

…Március tizenötödike van ma, legendáknak ünnepe. A magyar nemzet ezeréves történelmében az 1848-49-i szabadságharc a legmagasabb csúcspont a nemzeti energia erőpróbáiban. A századosan lefojtott életerő ekkor egyszerre lobbot vetett s a hősök ezreit és tízezreit izzotta fel. Mindannyiuk felett négy akkora nagyságot, akik minden nép történetében az elsőrangú csillagok között fényeskednének:

Ki a nemzetet alig vegetáló nyomorú sorsából emberi életre serkentette: – Széchenyi volt.

Ki a tettre vágyó nemzet lelki tüzét egyszerre a legmagasabb lángolásra szította: – Kossuth vala.

Ki ezt a legfelső erőfeszítést a nemzeti véres karddal végrehajtotta: – az volt Görgey.

S ki a roncsokba szakadt nemzet erőit újra egybegyűjtve a magyart új életirányba terelte: – Deák volt az.

E négy csodálatos nagy vezérünk közül három már megkapta életében, halálában a nemzettől a maga nemzeti jutalmát: a lelkek mélyén való igaz elismerést.

Csak egy él köztünk ma is boldogtalan sorsra vettetve! Csak egy, akit az isteni sors megtartott a pátriárkák korára, hogy megérje a méltó expiálást.

Az expiálást, amellyel a magyar nemzetnek eléje kell járulnia!

Eléje, a hősök hőse elé, aki legendás alakká magasult a rádobott vád súlya alatt még inkább, mint annak előtte!

Mert itt él már bennünk az új legenda, a bukás legendája: Hogy ama szomorú korban, mikor már-már úgy látszott, vége a magyarnak, két csalfa fény, két álvigasz tartotta fenn, két mítikus szalmaszál a végképp kétségbeesett nemzetnek önmagában való bizodalmát.

Egyik, hogy a távol idegenben él valaki, aki eljövend még megváltani bennünket a szomorú rabságból: – Kossuth apánk! Másik, hogy nem magunk erőtlensége döntött nyomorba, mert a magyar nemzet örökkévaló, csupáncsak egyetlen egy hűtelen fiunk: – az áruló Görgey!…

Íme a nyomorúság hősei ugyanazok, akik a dicsőségéi voltanak.

S ezért a hősiességért a történelem megfizet majd kinek-kinek érdeme szerint:

Kossuthnak, aki egy napra sem hibbantá meg a népreményt, azzal – ha kimondja: ő volt mindörökre a gyermeteg lelkű, könnyen hevülő, lángokban lobogó magyar nép szívének legragyogóbb ideálja.

Görgeynek, aki sohasem alacsonyodott le méltóságos türödelméből, hogy viaskodjék a rágalmazókkal, hanem az igazságba vetett mély bizodalommal meghagyta a nemzetet ebben az akkor annyira áldásos vigasztaló hitében – ha kimondja róla: ő a férfi magyar mintaképe!

Nagyapáinknak elvakíthatta szemét az árvízben fuldoklás vértolulása, apáinknak az örökül kapott kijelentés: mi már nyugodt, tiszta pillantással nézünk a túlélt áradásra!

Előttünk már feltűnt, gyermekeink az iskolákban fogják tanulni az új legendát: az élő vértanúról, aki hatvanhárom éve viseli a nemzeti felelősség terhét férfivállain, hogy csak akkor adja vissza fajának, mikor már az nyugodtan veheti magára új erői teljességében.

És ma minden ifjú magyar, aki előtt már megnyílt a látás tisztasága, tekintsen az elrejtett zug felé, ahol még él nemzetünk egyik legnagyobb fia s meghatódott lélekkel, megcsillanó könnyel, hangtalanul és szíve legbensőbb érzésével küldje arrafelé azt a kiáltást, amely hajdan annyit és oly viharosan zúgott, de amely hatvanhárom év óta egyszer sem csendült fel a nemzet ajkán, hogy:

– Éljen Görgey!… Éljen a magyar nemzet mindörökre legnagyobb élő vértanúja!

És a magyar nemzet élni fog, amíg ilyen fiakat tud szülni a tettre és az önfeláldozásra!

Sírvers Nekünk! Mama, Papa.

Itt nyugosznak ők szelíden,
Béke, üdvösség velük,
Megpihenve, tiszta hitben
Él tovább is szellemük.

Juhász Gyula

József Attila

 

„Nyelvünk ízei gazdagon kiforrtak. A magyar szóból finom műszer lett, zajtalan sebességű gép, mellyel a mérnöki elme könnyedén alakíthatja fogalmait. De a lélek homályos vidékeit is lágyan kiemeli mélyeiből költőink ihlete. Nyelvünkkel megmintázhatjuk a kővágó motorok pergő zaját s az udvar sarkában gubbasztó maroknyi szalmaszemét alig-alig zizzenő rebbenését. Egyszóval nyelvünk ősi és modern, erdei-mezei és városi, ázsiai és európai. Mi is ősiek és modernek vagyunk, európai magyarok. Mérnökök, üzletemberek, szántóvetők és költők népe.”

A radikális anarchizmus 12 szabálya.
SAUL ALINSKY
Tartsd fenn a nyomást. Ne engedd fel. Folyamatosan próbálj ki új dolgokat, hogy bizonytalanságban tartsd az ellenfelet. Támadj, támadj, támadj minden irányból.
„1. Nem csak az a hatalom, amivel valóban rendelkezel, hanem az is, amiről az ellenség azt hiszi, hogy rendelkezel. A hatalomnak két fő forrása van: a pénz és az emberek. Akiknek nincs pénzük, a testükből kell felépíteniük a hatalmat.
2. Sose kerülj kívül az embereid tapasztalati körén. Csak zavarodottságot, félelmet és meghátrálást fog eredményezni.
3. Amikor csak lehet, kerülj az ellenség tapasztalati körén kívülre. Keresd a módját, hogyan növelhetnéd a bizonytalanságát és az idegességét.
4. Kényszerítsd az ellenséget, hogy a saját szabályai szerint járjon el. Ha az a szabálya, hogy minden levélre válaszolnia kell, küldj 30 000 levelet. Ezzel kinyírhatod, mert senki sem képes megfelelni az összes maga állította szabályának.
5. A nevetségessé tevés az ember leghatásosabb fegyvere. Nincs védekezés. Irracionális. Dühítő. Döntő nyomásgyakorlási pontként is szolgálhat, hogy engedményekre kényszerítsd az ellenfelet.
6. Az a jó taktika, amit élveznek az embereid. Unszolás nélkül is tenni fogják. El fogják végezni a feladatukat, és még jobbakat is fognak javasolni. Ebben az értelemben a radikális aktivisták semmiben sem különböznek a többi emberi lénytől. Mind kerüljük az örömtelen tevékenységet, de élvezzük azt, ami működik és eredménnyel jár.
7. Az a taktika, ami túl hosszan alkalmazol, teherré válik. Sose válj unalmassá. Még a radikális aktivisták is elunják magukat.
8. Tartsd fenn a nyomást. Ne engedd fel. Folyamatosan próbálj ki új dolgokat, hogy bizonytalanságban tartsd az ellenfelet. Ahogy az ellenfél kiismer egy taktikát, vágd lágyékon valami újjal. Támadj, támadj, támadj minden irányból, sose hagyj esélyt a tántorgó szervezetnek a pihenésre, átcsoportosításra, talpra állásra és a stratégiája újragondolására.
9. A fenyegetés gyakran rémisztőbb, mint maga a dolog. A képzelet és az ego gyakran sokkal több negatív következményt képes vizionálni, mint bármely aktivista. És amit valóságnak észlelnek, az azzá válik. A nagy szervezetek mindig a legrosszabb forgatókönyvre készülnek fel, ami talán végtelenül távol áll az aktivista elképzeléseitől. Az eredmény az lesz, hogy a szervezetek hatalmas mennyiségű energiát és időt fognak azzal tölteni, hogy számbaveszik a legszörnyűbb következményeket. Ez könnyen megmérgezi a gondolkodást, és demoralizálja őket.
10. Ha egy negatívumot elég keményen nyomsz végül pozitívvá fog válni. Ha a másik oldal erőszakot alkalmaz, könnyen a te oldaladra állítja a közvéleményt, mert az a gyengébb féllel szimpatizál.
11. A sikeres támadás ára a konstruktív alternatíva. Soha ne hagyd, hogy az ellenfél pontot vigyen be, mert azon kapnak, hogy nincs megoldásod a problémára. Régi bölcsesség: ha nem vagy része a megoldásnak, akkor a probléma része vagy. Az aktivista szervezeteknek van programja, és az a stratégiájuk, hogy odaülhessenek a tárgyalóasztalhoz. Mindenképp rendelkezniük kell egy kompromisszumos megoldással.
12. Válaszd ki a célpontot, izoláld, nevezd meg és polarizáld. Vágd el a támogatói hálózatától és szigeteld el a célpontot a szimpátiától. Embereket támadj, ne intézményeket, mert az emberek sérülékenyebbek, mint az intézmények.”

 

  •  · 
    Válasz
  •  · 2 p.
  •  · 
    Módosítva

 

„ Ezt az egész embertípust úgy merném jellemezni, hogy ez a lélek  kizárólagosan városi produktum, mely minden kontaktust elvesztett a földdel és a természettel. Ez a típus nemcsak nem ismerte a falut, a magyar társadalom legalább háromnegyed részét, de ezt a világot ösztönösen gyűlölte is, mint idegent, ostobát, elmaradottat. A paraszt számukra a butaságot és a reakciót jelentette, akivel szemben a legfiatalabb és a leghosszabb hajú propagandista gyerek is azt a megvetést és lenézést érezte, mint az átlag amerikai a négerrel szemben. Micsoda alacsony és alárendelt embertípus az, mely hagyományosan vallásos és nemzeti, s melynek durva agya nem akar megnyílni a marxizmus egyedül üdvözítő igazságainak és a freudizmus misztériumainak. Ez a kommunista átlagtípus némi részben feleletet ad arra a kérdésre, hogy miért került ki a kommunista vezérkarnak legalábbis 95%-a a zsidóságból? Kétségtelen, hogy az általam vázolt , minden ízében racionalista és amoralista lelki típus a zsidóság faji, vagy történelmileg kifejlett átlagtípusával szembetűnő hasonlóságokat mutat. Az is kétségtelen, hogy most volt az első alkalom, amikor egy világtörténelmi mozgalomban a zsidóság minden fék és korlát nélkül érvényesülhetett, tehát szabadon fejthette ki a benne évszázadokon át szunnyadó erőket és tendenciákat. Mégis, tökéletesen hibás az a gyakran hallható reakciós vélemény, hogy a bolsevizmust egyszerűen a zsidók csinálták. Igaz csak annyi, hogy a föloszlás, a forradalom és a kommunista istenországnak lelki szintézise iránt a zsidóság különös hajlamosságot tanúsított.”

Jászi Oszkár: Magyar Kálvária 1920.

Népiskolai értesitőkönyv az 1940-es évekből

Letölthető kordokumentum a Demecser-vártanyai népiskolából: Népiskolai Értesítőkönyv

Sírfelirat

Nem hagyunk örökül talmi kincseket.
Legyen az utódok jussa is :                                                                                                                                                               – ” HIT, REMÉNY, SZERETET.”

Október 23. Emlékezzünk.

Csak a Petőfi – lángragyújtotta tömeg érezhette azt, amit mi. Mindenki esküre emelte a kezét és felujjongva, megrészegülve a szabadság első leheletétől, ami hosszú évtizedeken át nem volt levegője a magyar égboltnak, megrészegülve a nagy mámorító merészségtől, hogy mit merünk és hogy merhetjük mindezt ha akarjuk és ha van bátorságunk – könnyekre fakadva esküdtünk: Rabok tovább nem leszünk!” –  A fenti idézet Váci Mihály 1956 -os naplójából való.   –

Veres Péter pedig ezt írta naplójába  :

1956. október 23. Ezt a napot külön is feljegyzem: részt vettem a történelemben. Az Írószövetség megbízásából elmentünk a magyar ifjúság felvonulására, és felolvastam a Petőfi- szobornál, aztán a Bem- szobornál az Írószövetség kiáltványát. Azután pedig magával vitt, sodort az ifjúság az Országház elé,  ahol ott állt nehány százezer ember 4-5 órától este tízig. Maga az ifjúság sodrása felejthetetlen, csuda nap, csuda esemény: íme a forradalom. Petőfi : Feltámadott a tenger!  … Nem szervezte senki, nem tudott beszélni órákig senki, mert nincs hangszóró, és beláthatatlan a tömeg. Hullámzó néptenger és áradó lelkes zaj (…) Ezt írtam be október 24 -én reggel, a nagy éjszaka után.  –  Ma október 28-a, reggel 8 óra .  A legcsodálatosabb forradalom, a villanyvilágítás, víz, telefon működése mellett lefolyt népfelkelés véget ért.  Még néhány csapat tartja a fegyvert,mert  nem hisz semmiféle hivatalos ígéretnek és felszólításnak. Több szavam most nincs. Én erről a csodáról sem írni, sem beszélni nem tudok még most. Elszorul a szívem, és eláll a szavam.

Eddig Veres Péter mindent elsöprő, már már mámoros lelkesültsége.  Két vallomás. –  Két eufórikus hangulatú beszámoló ugyanarról! A márciusi ifjak lelkesedése vibrál az akkor egy híján 60 éves Veres Péter és a 32 esztendős Váci Mihály naplójából.  – ” Ilyen nagy dolog a Szabadság?” – kérdi Márai Sándor a Mennyből az angyal című versében.  Bizony nagy dolog a szabadság – ha nincs!!!

hol zsarnokság van,
mindenki szem a láncban;
belőled bűzlik, árad,
magad is zsarnokság vagy;

(…)

mert ott áll
eleve sírodnál,
ő mondja meg, ki voltál,
porod is neki szolgál.

Illyés Gyula a diktatúrában  1950-51 -ben írta ezeket a sorokat, megrajzolva ezzel  a mindenkori zsarnokság általános természetrajzát. Ám míg 1848-ban “a helytartótanács reszketni méltóztatott” , de nem lövetett  a márciusi ifjakra, addig  1956. októberében a “Központi Bizottság” szintén  reszketett(!)  és lövetett!
Lövetett a Magyar Rádiónál, lövetett a Magyar Parlament előtt tüntetőkre, sortüzek fogadták a fegyvertelen tüntetőket Mosonmagyaróváron, Egerben, Tiszakécskén, Salgótarjánban, Esztergomban és  sok más helyen. Ez volt  a zsarnok  válasza a szabadságot akaróknak!
Ismét Márai Sándort idézem: –   “Egy nép kiáltott. Aztán csend lett.” – Mélységes mély csend, teszem hozzá … Úrrá lett  az intézményesített szadizmus, a hatalmi téboly!  A kivégzettek jeltelen gödrökbe kaparása, a megaláztatások legalantasabb formái! Bosszú, bosszú, bosszú!  – Ez lett  kéthétnyi, csak tizennégy napnyi szabadság ára!  Iszonyú ár!  – Aligha van Európában s talán azon túl is még egy ilyen nép, mely századokon át ennyi véráldozatot hozott volna a szabadságáért!   S MINDIG MINDEN HIÁBA …

Egy ezredév alatt sok zivatar verte nemzetünket, de a zivatarok borújában is két fény mindig hű maradt hozzá. Az egyik a nemzet csillaga, mely vészek idején is áttört fényével a homályon, a másik pedig virrasztó költőink fáklyafénye, mely a magyarság számára ma is tanítás.
Számunkra több is ennél, mert kötelező örökség hűséggel szeretnők ezt az örökséget hordozni. Nehéz, de megtennünk mégis az egyetlen út, mert nincs feloldás.
Itt állunk a számadás és vallomás erkölcsi kényszere alatt. Itt állunk az októberi szabadságharc véres halmán, melyet egy nép reménye ostromolt. Ha egy évtizedre visszatekintünk erről a halomról, szenvedőnek és vágyakozónak látjuk a népet. Szenvedett, mert korának eszméit, melyeket tíz év előtt reménnyel üdvözölt, idegen formában és zsarnoki módon akarták életévé tenni. A hosszú kényszer alatt kiújultak természetesen a történelmi sebek, és nemzeti függetlenségét veszendőnek látta. Szenvedő és igaztalan sorsában gyógyulásra áhítva vágyakozott, s nemzetté lenni sóvárgott.
Ebben a vágyban és sóvárgásban van a forrás, mely október 23-án feltört a mélyből.” (Tamási Áron: Gond és Hitvallás).

Befejezésül álljon  itt egy részlet  Albert Camus, Nobel-díjas francia író 1957 – ben megjelent A Magyarok vére című  írásából:

A legázolt bilincsbe vert Magyarország többet tett a szabadságért és igazságért, mint bármelyik nép a világon az elmúlt húsz esztendőben.  Ahhoz, hogy ezt a történelmi leckét megértse a fülét betömő, szemét eltakaró nyugati társadalom, sok magyar vérnek kellett elhullnia – s ez a vérfolyam most már alvad az emlékezetben.  A magára maradt Európában, csak úgy maradhatunk hívek  Magyarországhoz, ha soha és sehol el nem áruljuk, amiért a magyar harcosok életüket adták, és  soha, sehol, – még közvetve sem – igazoljuk a gyilkosokat!