MÚLT, JELEN, JÖVŐ…

Valamikor, valahol, valakik  úgy  döntöttek, hogy  itt a Tisza   mentén ( Tiszapalkonya és Tiszaszederkény földjén )  a kukorica és a búzatáblák helyére ipari létesítményeket és várost építenek. Így lett az előbbi a Hőerőmű névadója, az utóbbi pedig egy rövid időre a városé. S   jöttek   az emberek , jöttek egy új világ építésének reményével, jöttek szabad akaratból s  jöttek mert “hozták” őket:                                                                                                                                     –  „1955-ben egyetlen ember élt Magyarországon, aki Herakleitosszal, Buddhával, Lao-ce-vel és Shakespeare-rel mindenikük anyanyelvén nemcsak beszélgetni, hanem beszélni is tudott volna. Ha az emberi szellem e négy prófétája Tiszapalkonyán szállt volna le a repülővel, s megszólították volna az első munkást, s az épp Hamvas Béla lett volna…”   –  SZŐCS GÉZA költői képzelete szülte: irracionális találkozás egy irracionális világban… Ha leszálltak volna?! – De nem szálltak le s így  a találkozás elmaradt; ez semmiképpen sem róható fel Hamvas Bélának. Ő ott volt a megjelölt helyen, mert  a „korszellemnek” megfelelően egy Hamvas formátumú filozófus-író hol is lehetett volna máshol, mint erőmű-építkezésen, kőbányában, börtönben  vagy éppenséggel az akasztófa árnyékában! Hamvas Béla szerencsésnek mondhatta magát, mert neki „csak” erőműépítés jutott s éppen Tiszapalkonyán, – ‘55- ben és utána is még jó néhány évig . Ott volt akkor is, amikor 1960 szeptemberében  e tájra vetődtem, ( no nem repülőgéppel, hanem a Nyíregyháza-Ohatpusztakócs viszonylatú motorvonattal Polgárig, onnan pedig farmotoros Ikarus-szal vagy  a nem nagyon kedvelt “fakarusszal”) a Tiszapalkonyai Hőerőmű barakkfalujába. S egészen bizonyos vagyok abban, hogy találkoztam Hamvas Bélával! Akár úgy is, hogy ott üldögélt a III- as telepi kocsmában, amikor tanulótársaimmal betértünk oda, merthogy sikerült összetallóznunk a fejenkénti 90 fillért – a pikoló világos – “akkori” ellenértékét. De az is életszerű és hihető, hogy arra a padra ültem le, amelyről ő éppen felállt vagy ajtót nyitottam utána úgy, hogy a kilincsen még ott volt a kézmelege… Akárhogyan is volt, akkor nem tudhattam kinek járok a nyomában. Ma már ismert a neve és a helye a magyar és a világ kultúrtörténetében. De vajon mennyire ismert s milyen nyomot hagyott ITT , ahol sok évet töltött? Lehetne persze költői is a kérdés, de hát e néhány róla írott sor mégiscsak válasz  lehet    –  hiszem , hogy az akkori generációból még sokan járunk – kelünk itt az emlékek sűrűjében. A gondviselés kegyeltjének tudhatom magam, amiért éppen akkor vetett ide, s marasztott is itt. Mert mi fogott meg, mi tartott itt e tiszamenti tájon egy Nyírségből ( akkor  sötét Szabolcsnak nevezték  azok akik nagyon kedveskedni akartak ! ) jött legényt?! A hely szelleme (?) meglehet, de erről akkor még nem sejtettem, nem sejthettem semmit. Akkor  csak azt tudtam, hogy van Tiszaszederkényben egy kisleány… Arra jóval később eszméltem rá, hogy milyen helyen is járok nap mint nap, hogy tapodom Lorántffy Zsuzsanna, gróf Széchenyi István, Vásárhelyi Pál – vélt vagy valós – már légiesült lábnyomát. Mert Ők  jártak itt!  Nemcsak cselekvő tetteikkel  hagytak évszázadokra maradandó nyomokat, hanem Gróf Széchenyi István és Vásárhelyi Pál  a Tiszaszabályozás tervével felhajózott Tiszabercelig a Pannónia nevű gőzhajón , így   láthatták  a szederkényi templomtornyot  is közvetlen közelről. Lorántffy Zsuzsanna fejedelemasszony Szederkényt üszkös maradványain építtette újjá, s tette élhetővé a hajdúk letelepítése által. Elborzadhatunk a gondolattól is, hogy mi lett volna, ha nincs ez az önzést nem ismerő, csak a nemzetéért aggódó csodálatos teremtés. Iskolák alapítója, fenntartója, aki még a végakaratában sem feledkezett meg teremtményeiről. Meghagyta utódainak, hogy gondjuk legyen az eklézsiákra, iskolákra, tanítókra, szegény és jómódú diákokra egyaránt. Távoli múltunk e három nagy formátumú alakjában közös vonás a mérhetetlen felelősségérzet, a jövőbelátás képessége és a tenni akarás. Lorántffy Zsuzsanna is tudta azt amit gróf Széchenyi István vetett papírra majd kétszáz év múlva: ” A tudományos emberfő mennyisége a nemzet igazi hatalma.” Az utókor ha megkésetten is, de méltányolja tetteiket hiszen, Lorántffy Zsuzsannának szobra van itt Szederkény főterén, iskolát,utcát neveztek el róla és  Emlékplakettet, amelyet minden év augusztus  huszadikán adnak át az arra érdemeseknek . De iskola és utca névadója gróf Széchenyi István és Vásárhelyi Pál is. Hamvas Béla nevét pedig a városi könyvtár és a jól ellátott fiókkönyvtárak viselik.Hiszem, hogy itt „jártuknak” látható, kézzelfogható nyomain kívül, szellemük is, mint a hely szelleme itt lebeg fölöttünk, fogva tart, nem ereszt!

Magamról elmondhatom tehát , hogy jókor jöttem  jó helyre!   Akkor kerültem erre a vidékre, amikor jöttek szélrózsa minden irányából, az ország különböző vidékeiről fiatalok, idősebbek, tapasztalattal bírók és pályakezdők .Magam  ez utóbbiak közé tartoztam, engem  itt csapott meg először a “mozdony füstje”. Visszagondolva a Tiszapalkonyai Hőerőműnél eltöltött tanulóévek fabarakkos romantikájára, ma is kellemes emlékek ébrednek bennem . Emlékek a Tisza – parti Halászcsárdáról, a nótázásokról! Emlékek a Pahota Károly vezette amatőr színjátszók  “művészi” előadásairól a környező falvakban is. Ma is eleven  kép:  a színpadi függöny előtt álló Varsányi Endre villamosmérnök mackós alakja, amint József Attila verset mond szenvedéllyel, nagy átéléssel! Mindeközben  a  gyárakkal  együtt gombamód szaporodtak a még arculat nélküli emeletes házak, bölcsődék, óvodák, iskolák, lakóházak. Egyszóval épült a JÖVŐ! És láss csodát egyszer csak megszületett  a: JELEN. Egy élhető, emberléptékű, emberarcú város amelyet az itt élő,  sok helyről idesodródott ember szellemisége tett olyanná amilyen ma. Ez a szellemiség hozta létre 1968 – ban,  az alig két éves városban a zeneiskolát is .   – ” Legyen a zene mindenkié! (…)A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal.” ( Kodály Zoltán ) – Ennek jegyében szerveződtek a bérleti hangversenyek évente négyszer – ötször, neves előadókkal: pl. ( Kocsis Zoltán) és karmesterekkel pl. (Kobajasi Ken-Ichiro ). Aztán ez a kezdeti lendület megtört és nem tudni miért teljesen elhalt , elmaradtak  a hangversenyek sokunk bánatára, ám a zeneiskola tovább él… És  élettel teli a sport és a kulturális élet is.  A régmúlt  szokásainak újraélése a hagyományápolás, reneszánszát éli.  – Ma már templomai is vannak –  s  a sportváros és virágos város elismerések után – méltán megkaphatná a templomos város megtisztelő címet is! De megillethetné a biztonságos város valamint barátságos város kitüntető elismerés is ha volna ilyen kategória. És ez a város példaadó testvér város is! A teljesség igénye nélkül  testvérvárosaink: Beregszász, Csíkszereda,Rimaszombat és a lengyel  Swietochlowice amelyekkel   élő eleven a kapcsolatunk.

                                                                                                                                                                                                                                                                            Éles Mihály  a Tiszaszederkény Kultúrájáért  Egyesület tagja

Téka

A ma emberének, magától értetődően egyértelmű, hogy magyar nyelven beszél, ír,olvas. Pedig kevesen múlott, hogy nem németül beszélünk! Talán csak néhány száz emberen!

Magyar testőrírók Bécsben

“A Mária Terézia által alapított magyar testőrség tagjai közé tehetséges magyar nemesi fiatalok kerültek, akik elsősorban irodalmi és általában szellemi munkásságukkal váltak ismertté korukban.
Kiemelkedő alakjuk volt Bessenyei György, aki 1765-ben érkezett Bécsbe, és a többi testőríróval együtt szoros kapcsolatba került a bécsi udvarban működő felvilágosult gondolkodókkal és közvetve a német nyelvújítási mozgalommal is.” Bessenyei György Tiszabercelen született: 1747 – ben.

“A Ratio Educationis oktatási reformját követően művelődéspolitikai röpiratban a nemzeti nyelv korszerűsítését javasolta és a tudományt nevezte meg “az ország boldogságának egyik legfőbb eszköze”-ként.
A tudás kulcsa viszont – szerinte – az anyanyelv lett. Ő hozta szóba először “Egy Tudós Magyar Társaságnak felállítását”-t.

A testőrírók munkásságára alapozott elsősorban a jozefinista magyar nemesi értelmiség éppúgy, mint az 1790-es években kibontakozó polgárosulást hirdető nemesi reformprogram.

Ám Bessenyei György visszavonul vidéki magányába a bécsi udvarból, és megelőlegezi azt a szellemi tartást és magányt, amit aztán a XX. században csak – a Bessenyeiről később meglepően elismerően nyilatkozó – Hamvas Béla lesz képes tudatosítani Tiszapalkonyán.
A bécsi udvar házi őrizete talán még komikus is lehetett, hiszen hova is szökhetett volna, milyen lázadást szíthatott volna a bihari Pusztakovácsiból? Az ekkor írott műveivel érdemes kezdeni olvasását, nem is annyira a Tariménessel, mely az első magyar sci-fi, hanem sokkal inkább a Bihari remetével. Ha eztán verseit vesszük elő, legszerencsésebb Az embernek próbájából (1772) a “Lélekrül” cíművel kezdeni, hogy mintegy felvértezzük magunk a nagy szellemmel való párbeszédre.
Mert Bessenyei György az egyik legnagyobb magyar szellem volt, aki a szépség és tudás eszményét állította az élet középpontjába, nem a hasznot és a sikert. Éppen ezért oly magányos, rokontalan, s nem is lesz egyhamar divatos szerző.

Testőrírók: Bessenyei György, Báróczi Sándor, Barcsay Ábrahám, Orczy Lőrinc.                                                                                                                                                                                                 Bessenyei György:   MAGYARSÁG 1778.    Ágis, Lukanus, Telemakus, Embernek próbája.

3. o, 4. o, 5. oldal , tudományt adott fiainak…

6.oldal – jegyezd meg e nagy igazságot – minden Nemzet a maga nyelvén lett tudós de idegenen sohase sem!

7.oldal teljes, 8. oldal teljes, 9. oldal teljes a 10.oldalról csak: – mivel azon nőttek.

Rátz Sámuel: A Nemes Magyar Nemzethez 1790       5.o-bölts…, 6,7,8,9 oldal teljes

10.oldal teljes – magyar szókat eleget lehet tsinálni…

11. oldal teljes.

12.oldal teljes: ” Magyarul kell tehát minden tanitást , és hivatalt folytatni, ha boldogulni akar á Magyar.

– Meghalt Mátyás király, oda lett az igazság és oda lett az önálló

államiság hosszú évszázadokra. Mohács után bekövetkezett az igazi romlás, az erkölcsi és gazdasági züllés. A magyar urak szerzési vágya, kapzsisága határtalan, nem válogatnak az eszközökben sem, egymás torkának esve dúlták a szerencsétlen hont. Egymást kivérezve, egymással már nem bírva az egyik tábor a Habsburgokhoz, a másik tábor a török portához szaladt segítségért.
Cserében a segítségért ellentételként: a török százötven évig az osztrák csekély négyszáz évig vendégeskedett
szomorú hazánkban, mérhetetlen nyomorúságot idézve elő, gyarmattá téve az országot.
S ha századokon át akadtak is olyanok, akik ez ellen tenni merészeltek – nem egyszer éppen a szálláscsinálók ivadékai, – megkapták a kegyetlen csattanós választ: száműzetés, hosszú várfogság, vagy a fűrészporos kosárba hulló fejek formájában!
Frangepán, Nádasdy, Zrínyi Péter lefejezése. Thököly Imre, II. Rákóczi Ferenc száműzetése majd a jakobinusok kegyetlen lemészárlása mutatja a gyarmattartók soha nem szűnő, hidegvérű gyilkos indulatát!
Talán éppen a jakobinusok tragédiája döbbentette rá a cselekedni akaró magyarokat, hogy a szörnyet nem szabad több magyar vérrel táplálni, nem szabad több hiábavaló véráldozatot hozni. A zsarnokot más módon kellene engedékenységre bírni. Mégpedig kitartó türelemmel, reformmal!
Mit is kellett itt a gyarmati Magyarországon megreformálni? –  Úgyszólván mindent!
A gazdaság – és itt csak a mezőgazdaságot lehet felhozni – végtelenül elmaradott állapotban volt, mai szóhasználattal élve úgynevezett infrastruktúra nem volt. Utak és a vízi utak hiányoztak, de legrosszabb helyzetben mégis a magyar nyelv volt. A magyar nyelv, amely csak a kunyhókban és vályogviskókban, vagy ahogy Széchenyi írja ” a szalmatető alatt ” élők anyanyelve volt.
A kastélyokban német nyelven diskuráltak, Pesten és Budán a német mellett elvétve hallani magyar szót.
Keserűen jegyzi meg Széchenyi a Hitelben : “…némely idegen ritkán hallván magyar szót, még főbb városunkban is azt kérdi ugyan hol van Magyarország? ”
Bizony hol van Magyarország, amikor a közhivatalok nyelve a latin, s éppen azon fáradoznak, hogy azt is a némettel váltsák fel, mondván, hogy a latin nyelv holt nyelv.
A magyar nyelvnek ebben a helyzetében, holtában jelent meg a herderi (J. G. Herder 1744-1803) jövendölés mely szerint “…. A magyarok vagy madzsarok az egyetlen népe ennek a törzsnek (a finn-ugornak ), mely a hódítók közé bejutott. Most aztán szlávok, németek, vallachok és más népek között az ország lakosságának kisebbik részét alkotják és évszázadok múltán tán már nyelvükkel is alig találkozunk.” – Ez a jövendölés időben és térben karnyújtásnyira volt azoktól a magyaroktól, akik ettől függetlenül is a magyar nyelv felébresztésén fáradoznak és bizonyosan sokkoló hatással lehetett rájuk. Csokonai Vitéz Mihály gr. Széchényi Ferenchez írt levelében még Herdert is fölülmúlta amikor még száz évet sem adott nyelvünknek. “Kegyelmes Uram! Én tartok tőle – ám a Magyarok Istene ne hagyja el árva nemzetünket, s ültesse a szelek hátára rémítő jövendölésemet – de én tartok tőle, hogy   ha  ügyefogyott nyelvünket ( melly Ázsiából kibujdosván, atya, anya, vér és rokonság nélkül, és mintegy  Melchisédeknek rendi szerint lakik itt Európában) ennyire vesztiben hagyjuk : nem vetek neki száz esztendőt, hogy ennek a sokféle nemzetnek zavarékjában olyatén sorsra fog jutni, mint ezelőtt nem sokkal a burkusok ( poroszok ) ősi nyelvek (…) Az Isten mentsen meg! ” A veszély tehát – a magyar nyelv elsorvasztásának veszélye – igen nagy, de mint ahogy ilyenkor lenni szokott a hatás ellenhatást szült. Néhányan megmozdultak a kastélyok világában is, voltak akiknek fontos volt a nyelv ügye, még akkor is, ha ők maguk nem tudtak tökéletesen magyarul.
Gr. Festetich György alezredes vállalva a függelemsértés vádját, folyamodványt nyújtott be az országgyűlésnek, hogy a magyar ezredek nyelve magyar legyen. Gr. Széchényi Ferenc hatalmas könyvtárat adományoz a köznek, Vay Miklós báró és még többek bőkezű mecénásai az irodalmi próbálkozásoknak. Megindulhatott tehát az irodalom szervezése. Újságok, irodalmi folyóiratok jelentek meg magyar nyelven. És akik megtöltötték tartalommal ezeket a lapokat : Bessenyei György, Orczy Lőrinc, Baróti Szabó Dávid, Virág Benedek,Verseghy Ferenc, Batsányi János, Gvadányi József, Csokonai Vitéz Mihály, Kazinczy Ferenc és a névsort lehetne folytatni.
Ők voltak azok, akik megalapozták, előkészítették a terepet a reformkori irodalom szárnyalásához.
A cselekvő reformkor tulajdonképpen Gr. Széchenyi István fellépésével kezdődött, amikor is összes jószágainak egyéves jövedelmét ajánlotta fel a magyar nyelv ápolására létrehozandó Tudós Társaság támogatására.
Erről az 1825-ben tett aktusról, 1849 márciusában így ír  Széchenyi István”… 24 magyar szót szóltam rosszul és bután, de mint ellenzéki a főrendi táblán, és felajánlottam 60 000 pengő forintot, magam se tudván pontosan mire…” Ugyanitt írja, hogy szeszélyből egy szépasszony kegyének elnyerésére és nem hazafias buzgalomból – tette meg ezt a lépést!
Bár a megajánláskor még törve beszélte a magyart, pár év múlva ezt írja “… a nyelv (…) kimondhatatlanul drága kincs, mert magában rejti a nemzeti fennmaradásnak zálogát,” Hihetjük-e, hogy aki ilyen gondolatokkal birkózik, ilyen gondolatokat hordoz magában, az merő szeszélyből cselekszik?!  Gondoljunk bele, vajon szeszélyből végig lehet – e  csinálni mindazt amit Ő elkezdett?!
Kudarcokkal elegyes, sokszor reménytelen vállalkozásait megszállottként – a gyertyát két végéről égetve – vitte hajtotta, csak előre, csak előre! Szervezett, agitált, naponként változtatva helyét. Szinte állandóan úton volt, miközben kapta a pofonokat, többet is mint elismerést. Csinálná ezt szeszélyből valaki?
Naplóbejegyzés 1832-ből: ” Szorgalmasan dolgozom – s önérzetesen…. ha lenyírják a szárnyamat – járok majd a lábamon – ha azt is levágják, a kezemen járok : ha azt is kitépik hason csúszok ! ” Lehet valaki ennyire elszánt, merő szeszélyből ?!
Felsorolni nehéz lenne mindazt, amit elkezdett, de néhányat feltétlenül meg kell említeni. A Szederegylet és nemzeti panteon – az Ő elnevezésében -üdvlelde – között – megemlíthető kezdeményezései:
Kaszinó, Vívó Intézet, Gőzmalom, Gőzhajózás, selyemhernyótenyésztés, lótenyésztés, lóversenyzés honosítása, színház, Duna-híd, Tisza-szabályozás stb.
Közben írja könyveit, s gazdaggá akarja tenni a népét, vállalkozásaival, újításaival. Meggyőzően vallja, hogy csak gazdag nép tud tartósan politikai jogokat megtartani. A Hitelt “Honunk szebb lelkű asszonyainak ” ajánlja : ” A hitelrűl szólok, s ami belőle foly ; a becsületről, az adott szó szentségéről, a cselekedetek egyenességéről.” Ezek voltak Széchenyi vezérszavai, ezektől sohasem tágított.
Fáradhatatlanul dolgozott miközben ilyeneket írt naplójába : ” 38 éves lettem. Elpuskáztam az életemet. “( …) Magyarország elnyomva az én hangom elenyészik… Nehezemre esik élni. – Elvágyódom innét …. Magyarországért tett erőfeszítéseim úgy tűnnek fel előttem mint a hiúság és a hetvenkedés megannyi példája…”‘
Ez utóbbi bejegyzés útban Anglia felé történik ahova híd- és vasútnézőbe megy. Aztán hirtelen kiderül az ég s kedélye máris sugárzik.
“1833. júl. 1. Minden készen . Csudálatosan sok tennivalót végeztem el.
Július 4. Rossz egészség… de csupa lelkesedés.” –
De ismét elsötétült a világ ! 1848 szept. Érzi a katasztrófa közeledtét, idegei felmondják
a szolgálatot, Döblingbe szállították amelyet soha többé nem hagy el. Így már nem
sétálhatott át az elkészült Lánc-hídon…. nem láthatta meg a Tudományos Akadémia végleges épületét. A Tisza-szabályozás első kapavágását elvégezte ugyan, de a megépült gátszakaszt Dob és Szederkény között már nem láthatta !
Mikszáth Kálmán Jókairól szóló könyvében írja : ” A szabadságharc előtti két évtizedben támadtak az óriások . A gondviselés tudta, hogy melyik országba tegye őket, hol lesz rájuk legnagyobb szükség. Ekkor támadt gr. Széchenyi István, a legnagyobb magyar, Deák Ferenc a legbölcsebb magyar, Kossuth Lajos a világ legnagyobb szónoka, Arany János a legnagyobb epikus költő, Petőfi Sándor a legnagyobb lírikus költő és Jókai Mór a legédesebb elbeszélő. Ezek az emberek egyszerre éltek s találkoztak, egymással. És velök egyszerre élt és írt Vörösmarty Mihály is. Valóság, ez nem mese.”

A testőrírók előtti időkben tehát a reformációval kezdődően is voltak próbálkozások.                                                                                                                                                                                      A könyv nekem elsősorban azokat a magyar írókat , költőket jelenti Janus Pannoniustól napjainkig,akik felvállalták a magyar nyelv és kultúra őrzését, megmentését! Ezen írók táborába tartozik Kosztolányi Dezső is az egész életművével s benne a Nyelv és lélek című tanulmánykötetével.
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar és magyarul beszélek, gondolkozom, írok életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható..
Naponta sokszor gondolok erre. Éppen annyiszor, mint arra, hogy születtem, élek és meghalok.”    Eddig az idézet- A nyelvművész Kosztolányinak, anyanyelvünk szerelmesének ihletett gondolatai ezek, szerelmi vallomás, a féltve őrzött kincs bűvöletében. Az anyanyelv legyen katedrális, a lélek temploma, szentély ahova csak áhítattal, illő alázattal lehet és érdemes belépni. Nagyon félti ezt a szentélyt a reá leselkedő veszélyektől. Látja a „hit” gyengülését belül, s az évszázados ordas gyűlöletet kívül. Belülről — burjánzó sejtekként — az idegen szavak (sajtó, közbeszéd) végzik pusztító, romboló munkájukat, kívülről pedig a szláv nyelvtenger hullámai csapdosnak, nyaldosva a katedrális falait. A tehetetlenség dühe feszíti egy-egy írását, amikor a nyelv hóhérairól, a nyelvszennyezőkről szól.
Nem tudom elfogódottság nélkül olvasni, a jobbára a századelőn és a harmincas években írt cikkeit, esztétikai tanulmányait a nyelv védelmében. Már-már fizikai fájdalmat is érez az olvasó e hősi, szellemi bajvívás láttán. Csatázik, perlekedik, nem nyugszik. Nyílt levelet intéz a Nyugat hasábjain 1930-ban a Collége de France nagyhírű nyelvész professzorához, Antoine Meillet-hez mert az ki tudja miért – elfogultan ír a magyar nyelvről. – „Olykor egyenesen úgy rémlik, gyűlöli a finnugor nyelvcsalád e csodálatos árváját, akinek korán elhaltak a szülei, atyafiai a világtörténelem zűrzavarában messze idegenbe költöztek.” — írja nyílt levelében Kosztolányi. Ez a francia miközben jó szóval simogatja a cseh, román és horvát nyelvet, a magyaron korbáccsal suhint végig. – ,,… a magyar nem régi civilizációs nyelv.” — „Irodalmának nincs tekintélye.” Értésünkre adja, hogy nincs sok keresnivalónk a civilizált világban ezzel a nyelvvel. A “derék” francia, balhiedelmében a magyar főurakat az arisztokráciát kárhoztatja – azért, hogy eddig nem múlt ki a magyar nyelv — merthogy erőszakos magyarítást hajtottak végre a birodalomban. Arról nincs tudomása, hogy itt a nyelvújítók, írók, költők és a jobbágysorban élők voltak az anyanyelv éltetői,megtartói. Higgyük el, az álságos franciának, hogy sohasem hallott a mi Kazinczy Ferencünkről, Kölcseyről, Vörösmartyról, Arany Jánosról, Petőfiről?

„Nyelvünk ízei gazdagon kiforrtak. A magyar szóból finom műszer lett, zajtalan sebességű gép, mellyel a mérnöki elme könnyen alakíthatja fogalmait. De a lélek homályos vidékeit is lágyan kiemeli mélyeiből költőnk ihlete. Nyelvünkkel megmintázhatjuk a kővágó motorok pergő zaját, s az udvar sarkában gubbasztó szalmaszemét alig-alig zizzenő rebbenését. Egyszóval nyelvünk ősi és modern, erdei, mezei, és városi, ázsiai és európai.” (József Attila: Töredék)

„A mesebeli árva gyermek a magyar nyelv. Még az ág is húzza. Pedig gyönyörű tartományai vannak. A legszebb országon húzódnak folyamai. A vadmadarak, csillagos égboltozat alatt lakó pásztorok és rajongó költők vigyáztak ez árva gyermek lépéseire, amíg járni tanult. Néha eldugdosták, mint a bujdosó kurucot, vagy honvédet. Szőlőhegyek borházaiban, kollégiumok üres padlásain, a bedőlt pusztai kutak felett szárnyaló szél zúgásában élt.” (Krúdy Gyula: Felhő)


“NE ÖLJ!”

Újsághír: -“Érdekek, geopolitikai tervek, pénz- és hataloméhség, valamint a fegyverkereskedelem a felelős a háborúk okozta pusztításért – hangoztatta Ferenc pápa Észak-Olaszországban, az Isonzóhoz és Doberdóhoz közeli, ejtsd: Foian Redipuia ( Fogliano Redipuglia) katonai temetőjében mondott homíliájában, amelyben az első világháború és a mai világ konfliktusainak borzalmairól beszélt. (…) “Megtérésre van szükség. Az emberiségnek arra van szüksége, hogy sírjon és most itt a sírás ideje!” – idézte fel a háborút elítélő, a száz évvel ezelőtti egyházfő, XV. Benedek szavait – Ferenc pápa
– Noha az “Isteni parancs”, – Mózes kőtáblára vésett törvénye – egyértelmű és kőkemény – ” NE ÖLJ!” mégis, az emberiség története egy nagy – nagy vérfolyam: öldöklés, öldöklés, öldöklés! Összetört a kőtábla … S az emberiség pedig még mindig nem tud “sírni”! Az ÓTESTAMENTOM KÖNYVEI között aligha találunk olyat, amelyet a béke uralna. Amióta világ a világ a Mammont imádók fittyet hánynak az Isteni parancsra mindig keresnek és találnak casus bellit az öldöklésre a mérhetetlen szenvedések előidézésére ! Tegnap Irak, Afganisztán, tegnapelőtt Vietnam, Korea, Kambodzsa ma Ukrajna. Ma olajért, földgázért, holnap a tiszta ivóvízért A háborús helyzetet sohasem azok teremtették meg akik a lövészárkokban farkasszemet néztek egymással : ők ártatlan áldozatok voltak, őket halálra ítélték, halálra szánták és nem volt választási lehetőségük. Magyarországon , de gondolom az érintett országokban sincs olyan település ahol ne lenne emlékmű az elesettek a halálba küldött, életerős fiatalemberek névsorával ! Ma már nem kell lövészárok , nem kell férfibátorság se ahhoz, hogy szemébe nézzenek a haldokló ellenfélnek, mert sohasem találkoznak egymással: ” Ki gépen száll fölébe” – annak csak egy gombot kell megnyomnia…S ezrek százezrek maradnak holtan már nem is a harcmezőn, hanem óvodákban, iskolákban idős otthonokban, kórházakban és sorolhatnám sokáig holmindenütt.
Magyarország keresztre feszítése a gyászos emlékű Trianon, egy több évszázados felelőtlen, elhibázott nemzetiségi politika következménye! Hiábavaló volt báró Wesselényi Miklós, Deák Ferenc és annyi előrelátó nagy szellem figyelmeztetése akik világosan látták a Nagy háború bekövetkeztét csak éppen a dátumot nem jelölték meg! Álljon itt néhány mondat nagyjainktól: ” Az ausztriai monarchia nem egy magában álló nemzet, hanem több apróbb nemzetek aggregátuma ( halmaza) melyet a sors kénye, haragja vagy kedvezése egy csomóba öszvevetett, s melynek egyes részeit csak egyedül az tartja öszve, hogy egy uralkodónak hatalma alatt állanak (… ) Meg vagyok arról is győződve, hogy a Monarchiát veszély , Magyarország önállását s nemzetiségét halál fenyegeti (…) Ha van még eszköz, ami a veszélyt egykor elháríthatja , csak egyetlenegy van, s ezen eszköz: a népet, melyet e nemzethez , ezen nemzeti önálláshoz sem szeretet, sem nemzetiség, sem bizodalom, sem anyagi s erkölcsi jólét nem kötnek, a polgári jogok megosztásával kapcsolni e hazához, hogy oka legyen védelmezni ezen állapotot, melynek változtával ő is csak veszthetne , de semmit nem nyerhetne. De ezen eszközhöz magasabb szellem s több energia kellene, mint kormányunkban van, több lelkierő több önmegtagadás, több méltányosság s igazság érzete, mint e nemzetben van, s ha elenyészünk, századok vétkeiért, századok mulasztásáért enyészünk el.”- Ezek DEÁK FERENC gondolatai melyeket 1842. novemberében , tehát hetvenkét évvel a nagy világégés előtt vetett papírra! S most nézzük hogyan gondolkodik a nemzetiségi kérdésről báró Wesselényi Miklós 1840 – ben írt röpiratában: ” Ausztria körülbelül 39 millió népessége közül tisztán német mintegy 6 888 OOO, magyar 4 600 000, olasz 6 880 00, oláh és görög 2 248 000 és szláv 17 460 000. Ezen nemzetiségek érdekeik tekintetében nem kevésbé különbözők, mint sajátságukra, jellemökre, helyzetökre s nyelvökre nézve. Csak egy az, miben érzetök – a német törzsököt kivéve – egyesül, tudniillik hogy a németet egyik sem szereti, sőt inkább – mondhatni – mindenik gyűlöli. (…) Ausztria kedvetlen s veszélyes helyzetét az is nehezíti, s a nemzeti egység hiányát reá nézve az is terhesebbé teszi,hogy nem elszórva, nem a többi közé elegyedve, hanem külön országokul léteznek ezen birodalomban a különböző nemzetek. A szláv fajok s ily népességből álló többi országok s jelesen az egykori nemzeti létét s függetlenségét méltán gyászoló, történeti emlékekkel dús Csehország soknemű anyagi viszonyokérti panaszoknak s békétlenségnek fészke ; és fészke mindenekfelett a szláv törekvéseknek. Ausztriára nézve a különböző s vele – tagadni nem lehet – ellenségesen szemben álló nemzetiségekből folyó baj s főkint a szlávizmus mozgalmai lehető kitörésének veszélye (…) melyek a békének megzavartát halálos döféssé tehetnék. Béke tarthatja fenn leginkább Ausztria létét, háború – még győztes is – semmivé tehetné.” – Csakhogy hetven év elmúltával 1914 -ben a békét egyik fél sem akarta leszámítva egy magyart, Magyarország akkori miniszterelnökét gróf Tisza Istvánt! A Korona Tanácsban egyedül maradt véleményével, mert a nemzetiségi, miniszteri rangú küldöttek mindenáron háborút akartak. Idézet Tisza Istvánnak a királyhoz írt leveléből: – ” Legkegyelmesebb Uram! A Berlinből érkezett, egyébként igen örvendetes hírek, összeköttetésben a szerbiai eseményeken való fölöttébb jogos felháborodással, a tegnapi közös miniszteri értekezlet valamennyi más résztvevőjében azt a szándékot érlelték meg, hogy Szerbiával háborút kezdjünk, véglegesen leszámolandók ezzel az ősellenséggel. Én nem voltam abban a helyzetben, hogy ehhez a tervhez egész terjedelmében hozzájáruljak. Szerbiának ilyetén megtámadása minden emberi számítás szerint Oroszország beavatkozását s így a világháborút idézné fel ( …) Felséged szolgálata iránti odaadásom ellenére, vagy jobban mondva éppen ezen odaadásom következtében, a kizárólagos és agresszív háborús megoldásért való felelősségben osztozni nem tudnék. ” – És mégis a fent idézettek ellenére hazugul, nemtelen propagandával félrevezetve a világot Tisza Istvánt kiáltották ki a világháború “egyedüli kirobbantójának” (!) többszöri kísérlet után 1918. október 31 – én, felesége szeme láttára anarchista gyilkosok gyilkolták meg!
A száz éve történtekre s ezen belül is Magyarország tragédiájára, mondjuk ki, hogy itt nem olajért, nem a földgázért hanem az Osztrák – Magyar Monarchia bukása utáni Magyarország darabokra szaggatásáért folyt a harc és a sok -sok vér! Mert mit változtatott a négy évig tartó öldöklés ( a tizenötmilliónyi emberáldozat) mi újat adott a világnak s nekünk?! Megszűnt a hatalmas cári Oroszország, megkapta a világ helyette a sztálini diktatúrát, a német császárság is a múlté lett de megkapta a világ Adolf Hitlert, a magyaroknak pedig a dicsőséges százharminchárom nap a (Tanácsköztársaság) és a máig fájó TRIANON! A Nagy Háborúban Magyarországot “szíven” szúrták s a tetemet a “győztesek” szétmarcangolták! Európa térképét átrajzolták tetszés szerint, mondhatnánk baráti alapon! Létrejött egy sor nemzetállam.
Minden úgy történt ahogyan a ” NAGY FORGATÓKÖNYVBEN” jó előre meg volt írva. A Monarchiában élő tizenötmilliós nemzetiség,maga mögött tudva a nagy testvért ( Oroszországot ) elérkezettnek látta az időt és elég erősnek érezte magát ahhoz, hogy megragadja a kínálkozó lehetőséget s 1914. július 28 – án, Szarajevóban eldördült a Gavrilo Princip kezébe adott ” start”- ra figyelmeztető pisztolylövés. De ez a pisztolylövés ez a nagy durranás nemcsak a Nagy Háborút hozta a világ nyakára, hanem utat nyitott a huszonöt évvel később bekövetkező második világháború szörnyűségeihez is! Mert természeténél fogva semmit sem változott, semmit sem tanult a világot uraló, a világot abszolút kézben tartó láthatalan, megfoghatatlan világhatalom. Míg a Nagy Háború nagyjából európára s ázsiára korlátozódott, nagy csatái: az isonzói, doberdói, piavei, marne-i, yperni( ahol az elgyávult német hadvezetés mérgező gázzal árasztotta el az erre felkészületlen ellenfelet), gallipoli, verduni, somme-i és a przemysl-i, addig a következményeként emlegetett II. világháború az egész világra kiterjedt. Ha visszanézünk a história lapjaira a negyedik és ötödik században a római birodalmat, a római civilizációt a vandálok és a barbárok támadásai tartották rettegésben, ma pedig már oda fejlődött a világ, hogy a civilizáció tör a civilizációra az elpusztítás szándékával! A második világháború befejezését atombomba ledobásával tette nyomatékossá Amerika, tudtára adva a világnak, hogy ezután honnan fúj majd a “passzátszél”! Még tíz év sem telt el, Koreában kipróbálták a napalmbomba hatékonyságát, aztán következett a többi ország az amerikai katonák által csak “sárgák”- nak nevezett faj szisztematikus elpusztítása! Megfigyelhető, hogy egy dolog nem változott a koreai háború óta, ez pedig a háborús kísérletek helyének Amerikától való távolsága. A kísérletek az új fegyverek kipróbálása mindig több ezer kilométerre történnek a büszke kontinenstől! Ez a önpusztító, cinikus s egymás elpusztítására sarkalló ideológia már rég beette magát az emberiség zsigereibe. Ez a velünk élő valóvilág… Nem kell hadüzenettel bíbelődni, bombáznak napjainkban is, ráadásul ENSZ által “védett” (!) , ENSZ által felügyelt, jól felismerhetően kékre festett, palesztin óvodákat, iskolákat. Akik odajártak minden bizonnyal a jövő, a felnövekvő generáció harcosai ( lehettek volna)! Tehát pusztulniok kell. NINCS KEGYELEM … NINCS “MEGTÉRÉS” … – CSAK HÁBORÚ VAN…

Ábránd és óhajtás:
Csak egymás kezét kéne fogni,
nem egymás torkát szorongatni!
Ha egy szív lenne minden ember:
nem kellene többé fegyver –

soha többé gyilkos fegyver…

 

Tiszaszederkény, 2014. november 16. Éles Mihály

Pannusinak

Október kettő a születésed napja,
éltessen az Isten drága kis Pannuska!

Marikának

Éltessen az Isten sokáig kedves Hugicám,
ne csak szülinapodon, de mindig-mindig légy vidám!

Töredékek…

Kezemben tartok egy frissen megjelent szép kivitelű könyvet, a címe: Szederkényi töredékek . A cím önmagában is zaklatottságra, félbehagyottságra, töredékességre, utal. S ez így van jól, ez fejezi ki ugyanis hűvös tárgyilagossággal történeti múltunk kínkeserveit. Mert “kínkeserv” a századok folyamán Szederkénynek is bőven jutott! Íme a teljesség igénye nélkül: Kétszer porig égették; 1812. nagy marhavész; 1813. nagy árvíz: részlet az akkori jegyző Lukács József feljegyzéséből: … “kimondhatatlan károkat vallottak nemcsak a szederkényiek, hanem más szomszéd vidékbeliek is: úgymint ökreikben, lovaikban, szekereikben, szemes és kévés életjeikben,melyeket mind a Morotván hozott a nagy viz: haltak akkor sokan emberek, gyerekek és pásztorok, a vizbe mivel nagy hirtelenséggel rohant, mindenfelé sokan füzfákon, házak tetején és egyéb épületek tetején maradtak meg életben.Egyszóval ezen időben olyan árviz volt, melyhez hasonló soha emberemlékezet óta nem volt.” A következő évben a jég verte el a határt; 1829-ben erős földrengés; 1830-ban marhavész plusz árvíz; 1831-ben földrengés és kolera 150 életet követelve.1855-ben árvíz; 1873. kolera 96 áldozattal. Ezek a szikár tények, amelyeket Kalydy Miklós lelkipásztor úr tár elénk ebben a monográfiában. Nekünk – “utókornak” – már csak el kell olvasni s elgondolkodni… Kalydy Miklós lelkipásztor úr – ezerkilencszázötvenháromtól – huszonkilenc éven át szolgálta a szederkényi református gyülekezetet.Fontosnak tartotta a falú történeti múltjának kutatását s annak közzétételét is. Nyolcévi kutatómunka után ezerkilencszázhatvanegyben fejezte be a monográfiát s helyezte el a Sárospataki Református Kollégium Levéltárában. S miért csak most kapott nyilvánosságot az írás vetődhet fel a költői kérdés? Vegyük figyelembe és fogadjuk el válaszként a Prédikátorok könyvéből ismert igerészt miszerint – “mindennek szabott ideje van” . – Ez az idő most érkezett el! Nevezhetnénk ezt a könyvet a Gondviselés könyvének is. Csakis a Gondviselés akarhatta, hogy egy időben egy helyen legyenek azok a jóakaratú emberek akik szavak nélkül is szót értenek egymással. A Gondviselés műve lehet az is, hogy annyi meddő év után a szederkényi fiatalok fontosnak érzik, missziónak tekintik a múlt megismerését, a hagyományok, népszokások ápolását, továbbéltetését. A Tiszaszederkény Kultúrájáért Egyesületről beszélek és név szerint annak két kigondolójáról: Jézsó Éváról és Jézsó Gáborról. Érték teremtő munkájukat elismeri, támogatja az önkormányzat mint ahogy e könyv kiadását figyelemmel kísérő Bráz György polgármester úr is. A könyv bemutatója szeptember 16-án, kedden 17 órakor lesz a szederkényi templomban.
2014.szeptember 11.
Éles Mihály
Tiszaszederkény Kultúrájáért Egyesület

Fordított nap

Ma fordított lesz a napunk ! –
No nem úgy ,hogy este lesz a reggel!                                         A nap ma is keleten kel fel.
Csak mi,  akik itt vagyunk csináljuk a mókát,
összekutyulva mindent: – játsszuk a kelekótyát.
A valóvilágra fittyet hányva, fordítunk egyet  a napon,
mert nekünk ma mindent lehet : hisz kezünkben van a hatalom!
Így lesz egy intésre a főnökből beosztott
a gondozóból- gondozott
kutyából-szalonna, szalonnából -kutya,
butából -okos, okosból meg buta.
A vízből lehet bor a borból pedig víz lesz
mert a mai napon minden de minden lehetséges!

Így lett belőlem is alkalmazott, méghozzá könyvtári!

S lett helyettem nyugdíjas Ica, Marika és Ági.

Ezek után ne lepődjön meg senki,

ha nőies vonásokat fog rajtam felfedezni!

Szutor Pista születésnapjára …

Ma van Szent Mihály napja,
éltessen az Isten sokáig, Pista!
Ezt kívánja az öreg Basszista,
ki a bort is pályinkával issza!
Hóttig a barátsággal…

Zsófika 4-5évesen diktálta mesék

FECSKEMADÁR ÉBRESZTI A FALUT…

A fecskemadár ma korán ébredt elhatározta, hogy most ő ébreszti a népet.Örültek is néhányan a népek egy kettő azt mondta jó, hogy felébresztett. Más emberek azt mondták hagyja békén őket, ébresztgessen másokat akik örülnének. Szegény fecske azt hitte mások is örülnek. A kis buta fecske mikor felébredt azt hitte minden ember örülne, de ez nem jött be! Fecskemadár hazarepült és gondolkodott egy keveset, egyszer határozott egyet elköltözik máshova ez az ötlet jó lesz! Bepakolt ami kell a nagy utazáshoz, néhány kukacot ott is talál gondolta magában. Azzal elrepült sebes szárnyakkal valami helyre. Repült, repült amíg nem talált egy jó helyet, addig repült, repült amíg el nem ért Afrikába. Ott aztán örült aztán azt gondolta, hogy soha többé nem ébresztgeti a népet! Ahogy elmondta kezdett fészket rakni, alakult is a fészek egyre szebb lett és puhább. Hamarosan kész lett, a fecske is elfáradt, lefeküdt a fészkébe és pihengetett. Pihenés közben azt gondolta, hogy jaj de elfáradtam jaj de jó , hogy elkészült a fészek még ma. Mikor már pihent eleget kezdett éhesedni gondolta keres néhány kukacot lassan , lassan eljött az éjszaka a kis fecskének hiányzott az otthona. Azt gondolta magában de rossz, hogy elköltöztem. Nem baj holnap visszarepülök. Hamarosan eljött a reggel és a kis fecske neki indult az útnak. Lassan , lassan hazaért és hú de megörült. Senki nem bírta elképzelni mennyire örült. Örömében repdesni kezdett és azt mondta örömében, hű de jó hű de jó , hogy hazaértem. Nagy, nagy örömében elfáradt és lefeküdt a selyem puha ágyába. Azért mondtam el ezt a kedves kis mesét, hogy örüljenek felnőttek és gyerekek!

A PÓRUL JÁRT MACSKA!

A házban csend van kis egér lopakodik a konyhába. Ám de nem olyan könnyű, mert cirmos a macska ott leselkedik a konyhában mivel érzi , hogy egér van a házban. Az egér egy óvatlan pillanatban áthalad a sajt egyik lyukában , de a macska sem rest utána fut és felborít mindent futtában. Futottak, futottak míg az egér fel nem futott a könyvespolcra. A macska nem látta ám , hogy hova futott körülnézett futtában, és ahogy nézett, nézett a könyvespolcnak ütközött. Így mondtam el a pórul járt macska történetét, hogy milyen ügyetlen volt a szerencsétlen macska!

A KIS TÖRPE

Az erdőben a gombaházban kis törpe lakik békésen éldegélve. Egy napon jó időben a törpe úgy határozott, hogy kimegy a tóhoz úszni egyet . Úszott egyet és ment a rétre virágot szedni. Szedett is egy akkora csokorral, hogy olyat még senki se látott. Bement a házába és vízbe tette a virágot. Aztán kiment megint és elment vissza a rétre ott talált egy soklevelű virágot. Tetszett is a törpének le akarta szedni de olyan hosszú volt, hogy nem bírta leszedni. Aztán ment tovább és talált egy katicát annak ráült a hátára és a katica felszállt – gondolta magában ilyet még sose láttam, sokáig repült a manó, pont estig, addigra a katica pont le is szállt az ő kis háza elé. A manó leszáll és bemegy a kis házába lefeküdt és mély álomba zuhant, a mi kis törpénk!

A NAPRAFORGÓ ÉS A CSÚNYA KUKAC!

Volt a kertben egy aranyos napraforgó. Boldogan éldegélt a kertben, azon a napon nem volt boldog mert kukacos vendég érkezett. Jaj , jaj most mit tegyek ez a ronda kis féreg elcsúfítja az én gyönyörű szirmaimat. Szegény kis napraforgó kiabált de ez nem segített a kukac egyre jobban rágta a napraforgó szárát. A napraforgó gazdája úgy döntött , hogy meglocsolja a virágját. Kiment a kertbe nagy boldogan és ahogy meglátta a síró napraforgót és a kukacot neki borult a kukacnak és elhajította aztán azt mondta: menj innen ne rágd meg az én kis napraforgómat! A virág pedig a hosszú naptól lepihent és elaludt!!!

Hangyácskáink…

Azt mondják az okosok,
közöttünk a hangya sok!

Lássuk be bölcsen, másképp nem is lehet,
– valahol a hangyák is csak emberek!

Ha már ember a hangya,
mert így nevelte a jó anyja,
s ha a szorgalma se hiányzik
mert az ma már nem hiánycikk,
akkor a hangya csodát tud tenni!

Nem is kell messzire menni,
csak e táblasorra nézni.
Amit itt lát az ember
azt felsorolni nem kell,
mert beszél az magáról,
– a sziszifuszi munkáról…

Azok a szorgos dolgos hangyácskák,
akik szorgalmasan szabták, varrták,
itt vannak mind felsorolva,
ahogy illik rímbe rakva:

Ica, Irma, Valika
Margó, Pötyi, Nyuszika,
Erzsike és Katika,
Rózsika meg Magdika!

Ám akik nélkül mindez nem jöhetett volna létre,
akikre a teremtőjük is oly nagyon büszke,
akik nélkül nincs fakard, se keljfeljancsi
az Hamari Imi meg Kormos Józsi!
A virágtartó se más mint lapított sörösdoboz,
amit nagy leleménnyel formált meg Fakó Lajos!
És aki e szavakat hozza és viszi
az bizony nem lehet más mint, Éles Misi.