Aratásról röviden…
Kapott feladatom, hogy három percben beszéljek a paraszti élet a paraszti munka nehéz, olykor embertelen megpróbáltatásairól. Tartok tőle, hogy bár nem vagyok egy szószátyár ember mégis túllépem néhány másodperccel ezt az időkorlátot. Aratási ünnepre jöttünk bár már közelebb van a vetés ideje mint az aratásé, de a szándék, hogy az aratási ünnep hagyománnyá nemesedjen, feledteti ezt a kis időeltolódást. Paraszti múltunk paraszti életünk egy darabjára, egy nagyon keserves , nagyon nehéz szakaszára akarunk emlékezni most és vélhetően a jövőben is. Az egyáltalán nem baj , hogy az ötlet a nyugdíjasoktól ered, talán akkor szomorkodhatnánk , ha e körben nem lelne támogatásra. Ennyit bevezetőül.
A magyar nyelv nagyon szépen árnyalja azokat a fogalmakat amelyek tartalmilag fontosak a nyelvhasználat számára. Az élet fogalma – a paraszti életben nemcsak azt jelentette, hogy lélegzünk, gondolkodunk, alszunk, eszünk egyszóval élünk – hanem a mindennapi kenyeret és amiből a kenyér lesz : a búzát és a gabonát is. A paraszti világban a kenyér egyenlő az élettel, tehát táplálék méghozzá főtáplálék ha nincs kenyér akkor nincs élet se. Ebből következik az élet tisztelete, féltése, becsülése is. Ennek egyenes következménye, hogy a paraszti világban önkézzel kevesen vetetettek véget az életüknek.
A nehéz körülmények között megtermelt ” élet” a kenyér féltése , óvása számos helyen a babonás hitvilágba is elvezetett. Ez nyomon követhető a vetéstől a kenyérsütésig. Most idézetek következnek néprajzi gyűjteményekből.
” A vetés művelete valóságos szertartás volt.A magvetőnek előző este tetőtől talpig meg kellett mosdania, tiszta ruhát vennie, csak így kezdhetett a munkához. Az is előfordult, hogy a zsebébe fokhagymát tett a boszorkányok rontása ellen. A vetés ideje alatt nem volt szabad beszélni… Az is előfordult, hogy a karácsonyi ünnepi asztal abroszából vetettek. A munka befejeztével az üres abroszt a magasba dobta, hogy a gabona is olyan magasra nőjön.”
“Vasárnap és ünnep napokon tilos volt a kenyérsütés. Ha valakinek ilyenkor elfogyott a kenyere, kölcsön kért. Kéménden azt tartották: Luca napján nem szabad a házból kiadni a kenyeret, mert akkor a következő esztendőben nem fognak tojni a tyúkok.”
Idézet egy másik gyűjteményből: ” A mindennapi kenyérnek nagy a becsülete. A gyermeket kiskorától arra nevelik, hogy az utolsó falatig megegye. A héját nem szabad otthagynia. A vendég akkor sérti meg legjobban a háziasszonyt, ha nem fogyasztja el a leszelt karéjt. A földre esett kenyeret meg kell fújni, egyes vidéken meg is csókolják, mikor felveszik. A kenyérpocsékolás a leginkább tiltott dolgok közé tartozik.”
Ki ne emlékezne a jelenlevők közül az otthoni kenyérszegésekre: amikor a megszegetlen kenyérre késsel rajzolt kereszt került elmaradhatatlanul! De hát ne feledkezzünk meg arról, hogy a vetés és a kenyérsütés között van a neheze az aratás és a cséplés! A jelenlevők többsége átélte, megélte ezeket a kínkeserves időket. Ismét idézet következik az előbbi gyűjtésből: – “A perzselő hőség, a megfeszített munkatempó különösen próbára teszi az embereket, s ha a körülmények úgy kívánják, éjszakába nyúlóan is dolgoznak a telihold fényénél. Sokszor a késő esti órákra jut a kévék keresztberakása, az elhullott kalászok összegereblyézése. Ha messze a tanya , a falú vagy a város gyakran haza sem mennek, ott alszanak a búzatáblában.”
” Sokat arattam a nyáron,
Keveset háltam az ágyon:
Hol erdőben, hol mezőben,
Hol a tarló közepében.
Jaj istenem minek élek,
Minek születtem szegénynek?
Ha nem lettem volna szegény,
Nem aratnék más kenyerén.”
A fent idézett körülmények ellenére születtek ilyen népköltések, rigmusok… De mert mindennek az aratásnak is vége van egyszer. A megkönnyebbülés, hogy a nehéz de jól végzett munka biztosította a megélhetést , vidám hangulat , bálozás avatta ünneppé az aratás végét egy kis időre feledtetve minden gyötrő gondot.
Mi pedig ne feledjük, emlékezzünk, hogy ez már a múlt ez már történelem , de a mi múltuk és a mi történelmünk!
Elhangzott a szederkényi Idős Klubban valamikor kétezer táján!!!
Éles Mihály