Békéltető ( a farsangi tárgyalóteremben)

Szereplők:

Válóperes bíró
Teremőr

Felperes

Alperes

Bíró: Teremőr kérem hívja be a következő párt, a Csendes párt.

Teremőr:  A következő páros a Csendes páros!

( elől Csendes majd néhány másodperc múlva követi Csendesné )

Csendesék: Jó napot kívánunk.

Bíró: Foglaljanak helyet.Kérem a felperes nevét .

Felperes: (alig hallhatóan) Csendes Áron.

Bíró: Milyen Áron?! Hangosabban kérem, hogy az ülnökök is hallják!( a nézőközönségre mutat)

Felperes: Csendes Áron!  Így már jobb?!

Bíró: Most kérem az alperes nevét .

Alperes: ( majdnem kiabálva) Csendesné Cirkusz Szidónia de szólítson nyugodtan Szidinek vagy Szidónak, bíró úr!

Bíró: Köszönöm asszonyom a megtisztelő bizalmat, de én maradok a hivatalos formulánál. Csendes – Cirkusz,  micsoda párosítás!

– Nomen est omen!
Alperes: Mit tetszett mondani?
Bíró: Semmi semmi, csak hangosan gondolkodtam.

Bíró: Kérem, önök írásban bejelentették, hogy  válni akarnak. Ám ez még csak a békéltető tárgyalás, most még meggondolhatják magukat.Ha pedig kitartanak az elhatározásuk mellett, akkor   adják elő ami a szívüket nyomja.

Csendes Á:Igen tisztelt bíró úr! Kész cirkusz az életem: cirkusszal fekszek, cirkusszal kelek! Komolyan mondom már moccanni se merek , már nem merek a kerítés közelébe menni, mert mindjárt lángot szór a szája. Hát lehet így élni kérem? Válni akarok!

Cirkusz SZ: A számból vetted ki a szót! Na akkor most én mondom el

mi nyomja szívemet! Hát az nyomja a szívemet, hogy ez a jó ember még mindig a közelemben van! Az első negyven év még csak hagyján úgy ahogy elviseltem, de amit az elmúlt évben művel az maga a pokol!

B: Kifejtené ezt bővebben kérem?

C: Ajaj, csak figyeljen bíró úr. Nézzen rá erre az emberre, erre a Csendesre!  Ugye olyan mint a ma született bárány, most olyannak mutatja magát mint aki kettőig se tud számolni!  Hát a csendes víz partot mos! A baj csak az, hogy a  szomszédban mossa a partot!!

Csendes: Igen tisztelt bíró úr! A feleségem félrebeszél, én nem mosni járok a szomszéd özvegyasszonyhoz!

C.Sz: Hát ez az!

Cs. Á: Pusztán emberbarátságból járok át, szegény Sárika jövedelem nélkül maradt amikor megözvegyült, hát betevője nincs neki! Emberek vagyunk tán vagy nem, segítsünk egymáson!

C.Sz: Még, hogy nincs betevője!!! Úgy járnak oda ezek mint a jó kútra! Időnként olyan nagy a dajdaj, hogy a rendőrségnek kell beavatkozni!
Cs Á: Nézzen rám bíró úr, el tudja rólam képzelni mindazt amit a feleségem összehord rólam? Ejnye, ejnye, Szidikém!
CS. SZ: Ne Szidikézz itt nekem, nem szégyelled magad!Te lator!
Bíró: Úgy látom itt már nincs értelme a békítésnek. A tárgyalást berekesztem. A következő tárgyalás időpontjáról majd értesítést kapnak. A következő találkozónkon a vagyonmegosztásról,  ingatlanok valamint az ingóságokról fogunk tárgyalni.

C.Sz: Még az is! Hát eleget láttam én ő csendességét a kocsmából hazafelé ingadozni, minek erről még beszélni !

Cs. Á: Na de Szidikém! Nem tudnál legalább egy fél percig csak a szépre emlékezni?

C. Sz:  A szépre, ugyan mire! Tán  arra a két hónapra emlékezzek?!

Cs. Á: Melyikre  gondolsz, Szidókám?!

C. Sz: Melyikre, melyikre! Arra a kétszer egy hónapra amikor a sitten voltál, engedély nélküli pecázásért no meg a
zugpálinkafőzésért!

Cs. Á: Ja?! ( ábrándozva) Hát igen, az a két hónap a kóterban, ha száz évig élek akkor sem felejtem el (megbocsátóan néz a feleségre) Áldom is az eszemet, hogy a pénzbüntetés helyett a börtönt választottam!

Azért jól jöhetett neked is a szalmaözvegység, szép emlékeid lehetnek arról a két hónapról. Az első ugyan véletlenül pottyant az öledbe ahogy engem elkaptak a halőrök,mert rosszkor voltam rossz helyen. De a másodiknál már hathatósan közreműködtél. Kedveskedve rábeszéltél, hogy főzzek otthon pálinkát mint mások, – ugyan ne legyek már olyan tutyimutyi. Én hiszékeny, ráálltam és mit ád Isten, alig jött le a rézeleje, megjelentek a fináncok mert névtelen feljelentést kaptak! Nem kellett sokáig agyalnom, hogy rájöjjek ki volt a jóakaróm merthogy csak ketten tudtunk erről a főzőcskéről!
C. Sz.Na, és miért hallgattál, mért nem mondtad el a fináncoknak, hogy én vagyok a felbujtó és a feljelentő egy személyben, elítéltek volna engem is, akkor legalább követtelek volna a börtönbe.
Cs. Á: Nem ettem meszet! Te kijártad volna a börtönparancsnoknál, hogy egy cellába kerüljünk: hogy aztán tovább szívhasd a vérem!
Bíró:Megengednek egy megjegyzést?
Cs. Á. Tessék bíró úr.
Bíró: Az a privát véleményem, hogy önök hiányozni fognak egymásnak.
C.Sz.Cs. Á. egyszerre: Az meglehet bíró úr!
Cs. Á. Azért jót beszélgettünk Szidókám,de gyerünk innen mert még elfelejtjük, hogy miért is jöttünk ide!
(összekapaszkodva elhagyják a termet)

2013. február 7. Éles Mihály

Gr. Széchenyi István és Vásárhelyi Pál

E dolgozat szerzője nem irodalmár, még kevésbé történész, csupán nagy tisztelője annak a kornak, amely megszülte gróf Széchenyi Istvánt és Vásárhelyi Pált.

-“Meghalt Mátyás király oda lett az igazság.” És oda lett az önálló államiság hosszú évszázadokra!
Mohács után bekövetkezett az igazi romlás, az erkölcsi és gazdasági züllés. A magyar urak szerzési vágya, kapzsisága határtalan, nem válogatnak az eszközökben sem, egymás torkának esve dúlták a szerencsétlen hont. Egymással már nem bírva az egyik tábor a Habsburgokhoz, a másik tábor a török portához szaladt segítségért.
Cserében a segítségért, ellentételként: a török százötven évig az osztrák csekély négyszáz évig vendégeskedett
szomorú hazánkban, mérhetetlen nyomorúságot idézve elő, a gyarmattá tett országban.
S ha századokon át akadtak is olyanok, akik ez ellen tenni merészeltek – nem egyszer éppen a szálláscsinálók ivadékai – megkapták a kegyetlen, csattanós választ: száműzetés, hosszú várfogság, vagy a fűrészporos kosárba hulló fejek formájában!
Frangepán, Nádasdy, Zrínyi Péter lefejezése. Thököly, II. Rákóczi Ferenc száműzetése majd a jakobinusok kegyetlen lemészárlása mutatja a gyarmattartók soha nem szűnő, hidegvérű gyilkos indulatát!
Talán éppen a jakobinusok tragédiája döbbentette rá a cselekedni akaró magyarokat, hogy a szörnyet nem szabad több magyar vérrel táplálni, nem szabad több hiábavaló véráldozatot hozni. A zsarnokot más módon kellene engedékenységre bírni. Mégpedig kitartó türelemmel, reformokkal!
Mit is kellett itt a gyarmati Magyarországon megreformálni?! – Úgyszólván mindent!
A gazdaság – és itt csak a mezőgazdaságot lehet felhozni – végtelenül elmaradott állapotban volt, mai szóhasználattal élve úgynevezett infrastruktúra nem volt. Utak és a vízi utak hiányoztak! De legrosszabb helyzetben mégis a magyar nyelv volt. A magyar nyelv, mely csak a kunyhókban és vályogviskókban, vagy ahogy Széchenyi írja ” a szalmatető alatt ” élők anyanyelve volt.
A kastélyokban német nyelven diskuráltak, Pesten és Budán a német mellett elvétve hallani magyar szót.
Keserűen jegyzi meg Széchenyi a Hitelben : “…némely idegen ritkán hallván magyar szót, még főbb városunkban is azt kérdi ugyan hol van Magyarország? ”
Bizony hol van Magyarország, amikor a közhivatalok nyelve a latin, s éppen azon fáradoznak, hogy azt is a némettel váltsák fel, mondván, hogy a latin nyelv holt nyelv!
A magyar nyelvnek ebben a helyzetében, holtában jelent meg a herderi (J. G. Herderi 1744-1803) jövendölés mely szerint “…. A magyarok vagy madzsarok az egyetlen népe ennek a törzsnek (a finn-ugornak ), mely a hódítók közé bejutott. Most aztán szlávok, németek, vallachok és más népek között az ország lakosságának kisebbik részét alkotják és évszázadok múltán tán már nyelvükkel is alig találkozunk.” – Ez a jövendölés időben és térben karnyújtásnyira volt azoktól a magyaroktól, akik ettől függetlenül is a magyar nyelv felébresztésén fáradoznak és bizony sokkoló hatással lehetett rájuk. Csokonai Vitéz Mihály gr. Széchenyi Ferenchez írt levelében még Herdert is fölülmúlta amikor még száz évet sem adott nyelvünknek. “… ha. ügyefogyott nyelvünket (…) ennyire vesztiben hagyjuk : nem vetek neki száz esztendőt, hogy ennek a sokféle nemzetnek zavarékjában olyatén sorsra fog jutni, mint ezelőtt nem sokkal a burkusok ( poroszok ) ősi nyelvek…” A veszély tehát – a magyar nyelv elsorvadásának veszélye – igen nagy, de mint ahogy ilyenkor lenni szokott a hatás ellenhatást szül. Néhányan megmozdultak a kastélyok világában is, voltak akiknek fontos volt a nyelv ügye, még akkor is, ha ők maguk nem tudtak tökéletesen magyarul.
Gr. Festetich György alezredes vállalva a függelemsértés vádját, folyamodványt nyújtott be az országgyűlésnek, hogy a magyar ezredek nyelve magyar legyen. Gr. Széchényi Ferenc hatalmas könyvtárat adományoz a köznek, Vay Miklós báró és még többek bőkezű mecénásai az irodalmi próbálkozásoknak. Megindulhatott tehát az irodalom szervezése. Újságok, irodalmi folyóiratok jelentek meg magyar nyelven. És akik megtöltötték tartalommal ezeket a lapokat : Bessenyei György, Orczy Lőrinc, Baróti Szabó Dávid, Virág Benedek, Gvadányi József, Csokonai Vitéz Mihály, Kazinczy Ferenc és a névsort lehetne folytatni.
Ők voltak azok, akik megalapozták, előkészítették a terepet a reformkori irodalom szárnyalásához.
A cselekvő reformkor tulajdonképpen Gr. Széchenyi István fellépésével kezdődött, amikor is összes jószágainak egyéves jövedelmét ajánlotta fel a magyar nyelv ápolására létrehozandó Tudós Társaság támogatására.
Erről az aktusról 1849 márciusában így ír gr. Széchenyi “… 24 magyar szót szóltam rosszul és bután, de mint ellenzéki a főrendi táblán, és felajánlottam 60 000 pengő forintot, magam se tudván pontosan mire…” Ugyanitt írja, hogy szeszélyből egy szépasszony kegyének elnyerésére és nem hazafias buzgalomból – tette meg ezt a lépést!
Bár a megajánláskor még törve beszélte a magyart, pár év múlva ezt írja “… a nyelv (…) kimondhatatlanul drága kincs, mert magában rejti a nemzeti fennmaradásnak zálogát,” Hihetjük-e, hogy aki ilyen gondolatokkal birkózik, ilyen gondolatokat hordoz magában, az merő szeszélyből cselekszik?! Higgyük inkább azt, hogy a felelősség iszonyatos terhe alatt összeroppant, magával meghasonlott, zaklatott lélek vergődése diktálta ezeket a szavakat, mikor már minden elveszni látszott . Gondoljunk bele, vajon szeszélyből végig lehet csinálni mindazt amit Ő elkezdett?!
Kudarcokkal elegyes, sokszor reménytelen vállalkozásait megszállottként – a gyertyát két végéről égetve – vitte hajtotta, csak előre, csak előre! Szervezett, agitált, naponként változtatva helyét. Szinte állandóan úton volt, miközben kapta a pofonokat, többet is mint elismerést. Csinálná ezt szeszélyből valaki?
Naplóbejegyzés 1832-ből: ” Szorgalmasan dolgozom – s önérzetesen…. ha lenyírják a szárnyamat – járok majd a lábamon – ha azt is levágják, a kezemen járok : ha azt is kitépik hason csúszok ! ” Lehet valaki ennyire elszánt, merő szeszélyből ?!
Felsorolni nehéz lenne mindazt, amit elkezdett, de néhányat feltétlenül meg kell említeni. A Szederegylet és nemzeti panteon – az Ő elnevezésében -üdvlelde – között – megemlíthető kezdeményezései:
Kaszinó, Vívó Intézet, Gőzmalom, Gőzhajózás, selyemhernyótenyésztés, lótenyésztés, lóversenyzés honosítása, színház, Duna-híd, Tisza-szabályozás stb.
Közben írja könyveit, s gazdaggá akarja tenni a népét, vállalkozásaival, újításaival. Meggyőzően vallja, hogy csak gazdag nép tud tartósan politikai jogokat megtartani. A Hitelt “Honunk szebb lelkű asszonyainak ” ajánlja : ” A hitelrűl szólok, s ami belőle foly ; a becsületről, az adott szó szentségéről, a cselekedetek egyenességéről.” Ezek voltak Széchenyi vezérszavai, ezektől sohasem tágított.
Fáradhatatlanul dolgozott miközben ilyeneket írt naplójába : ” 38 éves lettem. Elpuskáztam az életemet. “( …) Magyarország elnyomva az én hangom elenyészik… Nehezemre esik élni. – Elvágyódom innét …. Magyarországért tett erőfeszítéseim úgy tűnnek fel előttem mint a hiúság és a hetvenkedés megannyi példája…”‘
Ez utóbbi bejegyzés útban Anglia felé történik ahova híd- és vasútnézőbe megy. Aztán hirtelen kiderül az ég s kedélye máris sugárzik.
“1833. júl. 1. Minden készen . Csudálatosan sok tennivalót végeztem el.
Július 4. Rossz egészség… de csupa lelkesedés.” –
De ismét elsötétült a világ ! 1848 szept. Érzi a katasztrófa közeledtét, idegei felmondják
a szolgálatot, Döblingbe szállították amelyet soha többé nem hagy el. Így már nem
sétálhatott át az elkészült Lánc-hídon…. nem láthatta meg a Tudományos Akadémia végleges épületét. A Tisza-szabályozás első kapavágását elvégezte ugyan, de a megépült gátszakaszt Dob és Szederkény között már nem láthatta !
Mikszáth Kálmán Jókairól szóló könyvében írja : ” A szabadságharc előtti két évtizedben támadtak az óriások . A gondviselés tudta, hogy melyik országba tegye őket, hol lesz rájuk legnagyobb szükség. Ekkor támadt gr. Széchenyi István, a legnagyobb magyar, Deák Ferenc a legbölcsebb magyar, Kossuth Lajos a világ legnagyobb szónoka, Arany János a legnagyobb epikus költő, Petőfi Sándor a legnagyobb lírikus költő és Jókai Mór a legédesebb elbeszélő. Ezek az emberek egyszerre éltek s találkoztak, egymással. És velök egyszerre élt és írt Vörösmarty Mihály is. Valóság, ez nem mese.”
Mint ahogy az sem mese, hogy a fent említettekkel egy időben élt és alkotott nagy dolgokat Vásárhelyi Pál is, “legnagyobb magyar vízépítő mérnök”. Róla nem szólnak legendák, a szépirodalom is mostohán bánt vele. A szakma azonban ismeri és nagyra tartja őt ! Ki is volt, honnan jött Vásárhelyi Pál?

– “Vásárhelyi Pál abból az ősi székely eredetű családból illetőleg abból a törzsből származik, melynek elődei a tatárok dúlásakor, ezeknek kiverésével, több ezer magyar
fogoly megszabadításával és 50 lónak a király részére átadásával érdemeket szerezvén, 1289-ben IV László királytól Aranyosszéket kapták. (…) Az a törzs idővel különböző nevű családokra oszlott, s ezek egyike volt az ősi fészkéről Kézdi-Vásárhelyről nevezett, Kézdi-Vásárhelyi család is melynek utóbb egyik ága Magyarországra szakadt.” – írja Gonda Béla, Vásárhelyi Pál életrajzírója.
A most már “Kézdi” nélküli Vásárhelyi család Szatmár megyében telepedett le, majd 1786-ban Vásárhelyi Pál édesapja Vásárhelyi Mátyás kántortanító Szepesolasziba
költözött és itt élt a család 18 esztendőn át. Itt született Pál is 1795 március 25 vagy 26-
án. Kilenc éves volt, amikor innen Miskolcra költöztek. Itt járt gimnáziumba, Eperjesen pedig filozófiát tanult. Milyen volt gyermeknek – komoly felnőttes vagy izgő-
mozgó rosszcsont – nem tudjuk. A végeredmény szempontjából mellékes is. Bizonyos, hogy tisztességes, erkölcsös nevelést kapott a családban. E nevelés és a veleszületett hajlam tette őt oly eredendően tiszta jellemmé – az elsők között is elsővé abban a korban, amelyben nem voltak híján a nagy jellemű embereknek.
Álljon itt Losonczi József Borsod Vármegye mérnökének jellemzése a fiatal Vásárhelyiről ” …. két Esztendő folyta alatt, hogy magát az Indsinőri foglalatosságokra nézve pontossan és szorgalmatossan, erköltsére nézve pedig emberséges emberhez illő módon viselte légyen, bizonyítom.” A pesti egyetemen minden tantárgyból kitűnő minősítést kapott. S felkészült ifjúként lépett ki gyakorlati világba, ahol zavarba ejtően sok munka várta. 1821-ben feleségül vette a Jász-Kun-Szolnok megyei főorvos leányát Szentmiklósy Sebők Máriát.
Négy leányuk született és így a Vásárhelyi név továbbvitele, öröklése megállt, de az már bizonyos, hogy a név fennmarad, amíg magyarok magyarul beszélnek kis hazánkban ! Felvetődhet a kérdés vajon mi lett volna Vásárhelyi Pálból gr. Széchenyi István nélkül? A kérdés helyénvaló, azonban nem lehet egyértelmű választ adni rá. Minden bizonnyal kitűnő vízépítő mérnök és kiváló tudós lett volna, s talán az élete is hosszabbra. nyúlt volna. Hogy mi nem lehetett volna, arra már határozottabb választ adhatunk.
Nem lett volna tagja az Akadémiának, nem bábáskodhatott volna a Duna-híd körül, nem épült volna meg a hajóvontató út a Duna bal partján. A Duna szabályzás is késett volna, csakúgy mint a Tisza-szabályzás.
Találkozásuk törvényszerű, mondhatnánk sorsszerű e történelmi pillanatban, a “gondviselés ” akarta így !
– Előrelátás, szervezőkészség, diplomáciai érzék, szívós kitartó munkabírás, keménység Széchenyinél. A szakma fölényes ismerete, szerénység, határozott cselekvőképesség, nagy munkabírás, jó szervezőkészség Vásárhelyinél. Ideális kettős. Nincs írásos feljegyzés arról, hogy valaha is összekülönböztek volna.
1833. július közepén Pancsován találkoztak, kerültek munkakapcsolatba egymással. Széchenyi mint királyi biztos az al-Duna és Vaskapu szabályzás felelőse, Vásárhelyi
pedig ugyanezen helyek térképezését és vízrajzi felvételeket végző mérnök- és munkacsapat vezetője, maga mögött tudva már a felső és középső Duna-szakasz ilyen irányú munkálatait.
A munka tehát megkezdődhet. Cél a Duna hajózhatóvá tétele, a meder megtisztítása a sziklazátonyoktól. A ma embere elcsodálkozik azon a teljesítményen, amelyet a
korabeli technikával olyan tökéletes minőségben produkáltak. A víz alatti sziklarobbantás és a sziklatömböktől a meder megtisztítása ma sem sorolható a könnyű munkák közé.
Tették a dolgukat, miközben dacolniuk kellett az időjárás szeszélyeivel, no meg az emberi természet szeszélyeivel is, merthogy az orsovai pasa többször kilátásba helyezte: lövetni fog a szorgoskodókra!
Csak a vakszerencsének, valamint Széchenyi diplomáciai érzékének – és ne szépítsük a dolgot – néhány ajándékcsomagnak köszönhető, hogy nem következett be a tragédia. A Vaskapu szabályozási tervét elkészítette, de a kivitelezésre már nem kerülhetett sor, az udvar nem volt hajlandó további pénzáldozatra. ; így a Vaskapu szabályozás Vásárhelyi-torzó maradt. A hajóvontató utat azonban sikerült a tervezettnek megfelelő hosszúságban és minőségben befejezniük. Ezzel Vásárhelyi küldetése véget ért e tájon.
Békésebb korszak következett az életében .Kinevezték az országos építési igazgatóságra első hajózási mérnökké. Hosszú – hosszú sátoros évek után, valódi kőházban, valódi tető alatt élhet családjával. Életrajzírója szerint aktív részese a főváros kulturális életének. Komoly tudományos írásai jelennek meg az ” Atheneum” című folyóiratban ( 1838 ) Ilyen ” A budapesti állóhíd tárgyában ” is, melyben védelmezi a híd eszméjét. A híd létrejöttét legalább annyian ellenezték, mint ahányan akarták. A hídellenzők nem igen válogattak az eszközökben, féligazságokat, hazugságokat dobtak be a köztudatba, hogy a zűrzavar minél nagyobb legyen. Mindenféle fondorlatra hajlamos ellenfeleket Vásárhelyi szelíden, így szólítja meg: “… kívánatos volna, ha e fontos és országos tárgy iránt minél több műértő tiszta szándékkal felszólamlanék, mi által, ha nézeteink különbözni fognának is, az ügy minden esetre csak nyerne.” Kristálytiszta érveléssel és nem fölényeskedve sorra cáfolja meg a hídellenzők érveit, s mi már tudjuk, hogy neki volt igaza. Irodalmi munkásságát illetően is igen termékeny esztendők voltak ezek.
Ugyancsak 1838-ban jelent meg “Néhány figyelmeztető szó a Vaskapu-i ügyben.” Közben arra is jut ideje, hogy az Akadémia felkérésére, bírálatokat készítsen az oda benyújtott értekezésekről. Széchenyi is felkéri a híd körüli munkák ellenőrzésére.
1840-ben tartja meg a Tudós Társaságban rendes tagsági székfoglaló értekezését, melynek címe ” A Berettyó vizének hajózhatóvá tételére a Bege vizének példájára. ” Az értekezés első soraiban írja : – ” A folyók a természet első ajándékai közé tartoznak az emberekre nézve. Alig van tárgy, több áldást nyújtó, mint az országokon keresztül vonuló folyamok. ”
– Majd később : ” a közlekedés, a kereskedés fő utai (…) a föld termékenységére nagy befolyást gyakorolnak a belőlök majd kigőzölgés, majd kivezetés által kapott nedveken által.”
Igen ám, csakhogy a magyarországi folyók még mindig a teremtés pillanatában, a teremtés paradicsomi állapotában vannak.
S ebben az állapotában az “áldást nyújtó” tevékenységet így festi le Vásárhelyi : “… a telkek a sok áradás által majd használhatatlanná téve mocsár s ingoványok, a levegőt dögössé tevők, néptelenedést és szegénységet okozók…”
Ebből az állapotból kellene sürgetően előbbre lépni. A lépések nagyságát és gyorsaságát azonban nem Vásárhelyi diktálja.
Az ország összes folyóinak szabályozása, hajózhatóvá tétele már az országgyűlés határozatait követően a kormány anyagi támogatásától és az érintett földek birtokosainak
áldozatvállalásától függ. A legelhanyagoltabb állapotban a Tisza völgye van.
Megkezdődhetett az iszapbirkózás. Széchenyi mint a helytartótanács közlekedésügyi osztályának főnöke, elkezdi a Tiszavölgyre kiterjedő országos agitációját, bevonva az
érdekelt kis- és nagybirtokosokat. Sorra alakulnak a társulások. Vásárhelyivel a
Pannónia nevű gőzhajón felmennek egészen Bercelig, alaposan szemügyre véve a Tiszát. A Nádor, a Tisza-szabályozás műszaki vezetésével bízza meg Vásárhelyit. Ő pedig
elkészíti a Tisza-szabályozásáról előleges javaslatát, “mely a Tisza áradásának minél előbbi gátlása tekintetéből tétetett.” A Tisza bitorolja a legnagyobb területet kiöntéseivel , Vásárhelyi számítása szerint nem kevesebb, mint másfél millió hold jó minőségű földnek, mely “..egy nagy vármegyének terével ér fel” .
– “… a Tisza alacsonyabb pontjai számos kitörésein a vízár jobbról a Takta körét, balról pedig Szabolcsban Dob, Bűd, Szt. – Mihály, Polgár helységek és Nánás, Böszörmény, Újváros, Debrecen, Hajdúvárosok, a Kúnság stb. szép termékeny határainak nagyobb részét vagy állandóul vagy épen az évnek tenyésző szakaszában vízzel borítja.” A Tisza kiegyenesítésére 114 átvágást javasol, mely által gyorsulna a víz folyása, megfelelő töltéssel pedig a nagy víz is kordában tartható.
A számított költség tetemes, mint ahogy az elvégzendő munka is az.
Az érintettek a magas költség miatt még a terv helyességét is megkérdőjelezték, s véleményezésre az olasz Paleocapát (aki a Pó folyónál szerzett ilyen irányú tapasztalatot) kérik fel. A velencei mester megelégszik 21 átvágással.Ő inkább a töltésépítésre fekteti a súlyt. Vásárhelyi hiába érvel, győzködik igazáról, tervét nem fogadják el. E nagy formátumú tudós elmének törpékkel kell perlekednie, hogy nyilvánvaló igazságait be- és elfogadják! A kor még nem érett meg ! A vita közben szívszélhűdés éri, és a Tiszavölgyi Társulat Választmányi üléséről már élet-halál közt lebegve szállítják el.
Széchenyi naplóbejegyzése 1846 április 8 .
” Beteg vagyok, de nem csüggedt! Tisza-szabályozási ülés Károlyi Györgynél. Egyre
jobban összezavarodunk – megmutatom a kiutat Igazán felettük állok. Vásárhelyi
haldoklik, megütötte a guta! – Micsoda óriási veszteség! Micsoda zűrzavar! ( …) Délután családi körben Ülök…. Balogh halottsápadt. “Megölték Vásárhelyit! ” – 11 órakor halt meg. ” Bizony megölték Vásárhelyit, s alig egy évtized múltán felhasználták szabályozási tervét úgy, ahogyan Ő megálmodta. !
Nem ő az első és tudjuk, hogy nem is az utolsó a sorban, akit a butaság, az önérdekharc a riasztó közöny ilyen sorsra juttatott. A Magyar Tudós Társaság kézzel írott meghívót köröztetett melyben arra kérték a tudóstársakat, hogy :
“… minél számosabban jelennének ez Elhunytnak a vég baráti tisztelet megadására.”
Egy nagyívű pálya tragikusan korai vége. Petőfi sorai tolulnak elém, melyeket talán önmagára is gondolva írt 1846 januárjában, két hónappal Vásárhelyi halála előtt.
“Mérget kell mindenkor innia,
Ki sebeinkre önte balzsamot.
Valami rossz szellemtől származnánk!
Isten csodája, hogy még áll hazánk.”

1846. augusztus 27-én Dobon Széchenyi elindítja a több mint fél évszázadig tartó munkát, melynek első gyümölcse Dob-Szederkény között megépült gátszakasz, végeredménye pedig a fentebb említett nagy vármegyényi, jó minőségű termőföld visszavétele a természettől, amit a kortársak “második honfoglalásnak ” is neveztek.

Tiszaszederkény, 1995. február. 18. Éles Mihály

Kilakoltatások

A mögöttünk hagyott évtizedek  –  vagy mondjuk inkább úgy: a kimúlt rendszer –  talán egyetlen pozitívuma , hogy gazdasági okokból nem volta tömeges kilakoltatások. Generációk nőhettek fel úgy, hogy legfeljebb  az irodalomból vagy a nagyszülők , szülők elbeszéléseiből ismerhették ezt a szomorú hatásaiban gyalázatos intézményt. A fordulat ( és nem rendszerváltás)   csalhatatlan jele, hogy ismét szedi áldozatait – az érintett számára oly szívszaggató dobpergés – a rettegés birodalma. A június  huszonharmadikával kezdődő héten a televízió  két alkalommal is tudósított e fortélyos világról. A jámbor néző persze azt hihetné, hogy minden kilakoltatás, bárhol, bármikor történik, tragédia lehet. Ezt a hiedelmet megcáfolta a hét első felében látott tudósítás.

Kilakoltatás I:

Önkormányzati döntés alapján roma családokat lakoltattak ki , mert emberi lakhatásra alkalmatlanná váltak a lelakott hajlékok. Tárgyilagos képeket is láttunk: az ajtók ablakok keretestől hiányoztak, mintha irtózatos, pusztító belháború dúlt volna a családi fészekben.  Természetesen (?!) az önkormányzat számlájára történik a lakáscsere. Négy lakásra futja . Romaasszony persze háborog, micsoda eljárás ez húsz embert bezsuppolni négy lakásba. Ziháló indulata azt sugallja, hogy nem tekinti véglegesnek ezt az állapotot, még lesz folytatása az ügynek! Magabiztos öntudat  –  tisztában van a jogaival, tudja mi jár(?!) nekik.

A polgármester is nyilatkozik, csendes belenyugvással jegyzi meg: nem tudja, ezek a lakások meddig bírják a strapát. Merthogy az otthagyott rom nemrég még ugyanolyan értékkel bírt mint azok a lakások , amelyeket most foglalnak el az “új honfoglalók”.

Kilakoltatás II:

Június 27. A Duna Televízió későesti híradója, téma: a kilakoltatás. Mennyire más hangulatú ez a kilakoltatás, mint “az” a kilakoltatás. Itt fekete fóliából készült  kezdetleges sátor az  ” új otthona” a frissen kilakoltatott családnak. Az elhagyott otthon pedig egy takaros , nem túl régen épült családi ház. Ezt a családot nem az önkormányzat költöztette ki, hanem az OTP nevű nagyúr akaratából lett földönfutóvá! Itt az apa nyilatkozik visszafogott indulattal, nyoma sincs ” cigánykodásnak” , jajveszékelésnek  –  pedig minden oka meg volna rá!  Meg tudjuk, hogy a 80- as években lakásépítésbe kezdtek, természetesen OTP kölcsönnel( 450 ezer).  ’92 – ben munka nélkül maradt, s nem tudta törleszteni az adósságot, így  lett a 450 ezerből 750 ezer a tartozása. Az OTP pedig dobraverte  a házat ami 500 ezerért elkelt. Az új tulajdonos már túl is adott rajta potom 1 millióért. Így most már csak 250 ezer forint tartozása maradt, no meg öt apró gyereke, akik ( a kép tanúsága szerint koruknál fogva  nem sokat érthetnek meg az egészből ) önfeledten játszadoznak a fólia sátor előtt, fehér (!) bőrüket süttetve a perzselő nappal. Egy jólelkű barát felajánlotta, hogy egy gyerek egy nap megfürödhet nála. Hetente tehát egyszer mindegyikre sor kerül!  Más segítségről még nem tudott beszámolni a szomorú tekintetű apa. Nem tudja, mi vár rájuk holnap vagy holnapután. ” Szakértői” nyilatkozat: ha egy jó szívű rokon ( nem önkormányzat) befogadná a családot, talán nyugvó pontra kerülne az ügy. De ha nincs ilyen rokon, akkor a gyerekeket állami gondozásba veszik, a szülők pedig mehetnek a hajléktalanok szállására is. Íme a magyar jövő. Ki van ez találva. Figyelmeztetés ez a javából. Adós , fizess! Mert ha nem fizetsz, megszólal a dob! Vajon alhatunk – e nyugodtan a történteket látva? Mi lesz, ha egyszer a Világbank és egyéb hitelezőink az OTP nyomán dobolni kezdenek?  Lesz – e elegendő fóliasátor számunkra?! Vagy csak annyit biztosítanak, a amennyivel letakarhatnak bennünket!

Tiszaszederkény, 1996. Éles Mihály

Farsangi boszorkányok

Sok évszázada már,hogy

Könyves Kálmán király

törvényileg így rendelkezett: –

“boszorkányok pedig nincsenek” –

mert nem  anya szülte őket csak a képzelet;

ezért születhetett meg ez a rendelet.

Azóta a boszorkányok így farsang táján

felajzva attól, hogy – nem égetik őket máglyán,

kerengve szálldosnak a képzelet szárnyán.

Szállnak ide, repülnek oda, no nem Malév gépen

hanem a már jól bevált karcsú seprűnyélen!
Ez persze csak legenda, kitanálmány,
mert a nevük immár nem is gonosz boszorkány,
hanem szerethetően szelíd HÁZI SÁRKÁNY!!!

Farsang 2012. február 10. Éles Mihály

Mit akar a MIÉP Tiszaújvárosban?

Se többet, se kevesebbet, mint az ország más tájain sorra alakuló MIÉP szervezetek. Ám a mi helyzetünk valamivel nehezebb; az ország talán  ” legfertőzöttebb” területén akarunk gyökeret ereszteni és szárba szökkenni. Néhányan – elszántak – bizonyosak vagyunk benne , hogy maradtak még zugok, fertőzetlen szigetek, ahonnan biztatást, bátorítást kaphatunk. Szükségünk van erre, no meg a cselekvő támogatásra, mert most még az esélytelenek kis csapata vagyunk ,de az esélyesek seregévé  kell szerveződnünk. Ha nem sikerül, akkor  azzal a szomorú tudattal , de tiszta lelkiismerettel nézhetünk majd tükörbe: mi megpróbáltuk! Kik és mi ellen kell országosan is, itt helyben is sereget gyűjteni? A válasz most rövid. Ki – ki nyissa meg az ” ablakát” és meglátja. Meglátja , hogy milyen iszonyatos mértékben és gyorsasággal folyik a leépülés! A magyarság indiánsorsra juttatása, tudatilag és lélekszámban egyaránt. Mindez természetesen nem fegyverrel ( óh, mily barbár gondolat ) hanem finoman, módszeresen, cseppekben adagolt médiaméreggel és más fondorlatos eszközökkel, alig észrevehetően.

– Fogy a magyar (!)  halljuk, olvassuk most már naponta, holott évek óta sokkal többen halnak meg , mint születnek. Nos hát intézkedik a kormány: emeljük meg a gyógyszerárakat a csillagos égig, zárjuk be a kórházakat! Gyorsítsuk egy kicsit a tempót, mert az idegenek már itt toporognak lakásra, munkára, esélyegyenlőségre várva! Esélyegyenlőség?!  A látszatra sem figyelnek. Gőzerővel folyik a kirekesztés: az alacsony vagy középjövedelmű családok gyermekeinek kirekesztése a felsőoktatásból. Elviselhetetlen terhet rakva a szülők vállára, a mégoly tehetséges gyerek sem tanulhat tovább. Ám a magyarság kirekesztése más módot is találtak. Egy nem állami főiskola – a 75.000. – Ft. -os félévi tandíj mellett  – felvételi tárgyként a judaisztikát ( ! )  is megjelölte , noha Magyarországon ilyen tantárgy nem ( még nem) szerepel a tantervekben. Szemünk előtt nulláznak le nagy értékeket, hogy aztán bagóért magánkézre, magánzsebbe kerüljön az a vagyon, amihez nekik úgyszólván semmi közük, mert létrehozásában nem vettek részt . Szelektálhatnak, válogathatnak a munkaerőpiacon is a jó urak  –  ez nem kell , mert fiatal és szülni fog, ez meg mert közelít a nyugdíjkorhatárhoz , ez meg pláne nem , mert nagy a szája , amaz meg barna, ez meg túl fehér bőrű! Ha élni akarsz ,lesned kell a szemöldökrándulásaikat , tűrnöd kell álkapitalista fennhéjazásaikat. A kisemmizettek, a megalázottak serege pedig csak nézi, elhűlve nézi és kérdi: mi jöhet még? Nyissuk most tágabbra azt a bizonyos ablakot, nézzük meg , kik azok, akik ezt a gyalázatot tették, teszik velünk! Bizony ezek az urak ugyanazok –  vagy ivadékaik és eszmei rokonaik – akik az elmúlt évtizedekben idegen fegyverek védelme alatt, idegen eszméket hazudozva és  idegen érdekeket védve, idegen szívvel árultak el minket!  Ők , akik ” háborús bűnösöket keresve ,” ellenforradalmat” fröcsögve  fiatalokat akasztottak, internáltak, nyomorítottak meg. Ők , akik ’56 – ban pufajkában vezényeltek sortüzet fegyvertelen honfitársaik ellen, válogatás nélkül gyermekeket, nőket, ártatlan tüntetőket gyilkolva halomra. Ők , akik – néhány reformkommunista mellett – hidegvérrel akasztottak földművest, bányászt, segédmunkást, orvost, tanárt. Tették ezt egy torz eszme vonzásában, s most ennek az eszmének épp az ellenkezőjére esküsznek “igaz” hittel  –  ismét csak idegen érdekeket is védve.

Ma nem a szuronyok , hanem másfajta fegyver , a pénz mögé bújnak. Hatásában ez iszonyúbb pusztítást fog végezni, mint a golyók, és most nem egy tüntető tömeg, hanem a magyarság van a ” célkeresztben” . A nemzetidegen érdek már ássa a gödröt, hogy a széléhez terelve minket, önként ugorjunk, vagy testi és szellemi végelgyengülésben beleszédüljünk. A MIÉP megalakulásától kezdve erre figyelmeztet egyre kétségbeesettebben , de a hangja elenyészik: a ” zavaró állomások” elnyomják. Ezt a hangot szeretnénk erősíteni, ugyanakkor figyelmeztető felkiáltójel is lenni.

Tiszaszederkény, 1996. február Éles Mihály

Búcsú egy ” friss lángú” Embertől

KOVÁCS  BÉLA   BÁCSI  HALÁLÁRA!

” Annak pedig, aki csinált valami megjegyzésre méltót az életben, elöregedvén így kell beszélnie. Engedjétek meg, hogy saját lábamon vonuljak a háttérbe. Ne nógassatok további teljesítményre. Ne csapjatok be ; ne kapassatok el. Ne kompromitáltassátok egy tolakvó aggastyánnal azt a friss lángú fiatalembert, azt a szívós férfit, akinek emlékét én is jó szívvel őrzöm. Tegyetek elém egy pohár bort , de hadd köszönjem meg csak egy kézmozdulattal,  arcomat se kelljen felétek fordítanom. Higgyétek, hogy a halál legyőzhető, ha én, lám elestem is. ”  Ezekkel a gondolatokkal birkózott Illyés Gyula , hosszasan készülődve az örök talányba , a megfejthetetlenbe vezető útra.

Béla bácsi, Te nem készülődtél. Erre az útra nem! Hiszen alig több mint két hónapja, hogy  válladon a hetvenhárom esztendővel, hoztad magaddal azt a “friss lángú fiatalembert” is,  jöttél az alapítók közé a ” diófát ültetők” örök optimizmusával. Jöttél, hogy kezdjük újra azt amit egyszer abbahagytunk, mert  hivatásos árulók becsaptak bennünket, elvették hitünket, elárultak minket  –  nem harminc ezüstért!  A tisztesség úgy kívánta akkor, hogy álljunk fel újra. Eljöttél, hogy újrakezdjük . A tétlenség felér az árulással. Jöttél, hogy tegyünk valamit ahogy lehet, amíg lehet…

A kiszámíthatatlan sors azonban más utat jelölt ki számodra. Ezen az úton mi már nem mehetünk Veled, mint, ahogy Te sem jöhetsz velünk az ötleted nyomán tervezett zarándoklatunkra a Vereckei hágóhoz. Nem lehetsz velünk testi mivoltodban, de szellemed ott lesz velünk, ott fog lebegni körülöttünk. Együtt fogunk körülnézni úgy  ahogyan őseink tették –  megszemlélve az új hazát!

Béla bácsi, nehéz lesz nélküled. Nehéz lesz nem hallani a rekedtesen is simogató hangodat. Nehéz lesz melegítő emberséged nélkül. Lesz megint MIÉP – közgyűlés, de az már nem olyan lesz nélküled. Lesz majd politikai vita is, de hiányozni fog az érvelésed, a tapasztalatod.

Drága Béla bácsi, legyen Neked könnyű a föld, nyugodj békében.  Isten veled!

Tiszaszederkény, 1996. február Éles Mihály

EMLÉKMŰSOR

” …egyszer majd el kell temetNI

és nekünk nem szabad feledNI

a gyilkosokat néven nevezNI!”

Az emlékműsor az  ’56 – os forradalomból csak  Nagy Imre kétségbeesett rádiószózatát idézi a magyar és a világ népéhez, valamint Tamási Áron Magyar Fohász című írását. És mégis ötvenhatról, ötvenhatért szól Ady, József Attila , Pilinszky János, Nagy Gáspár, Reményik Sándor, Kányádi Sándor, Illyés Gyula, Ratkó József, Hobó és a Biblia által – ZÁVORY ANDREA , BADONICS ADRIENN és egy gyereksereg közreműködésével.

A színpad három részre tagozódik:

Az egyik oldalon az egyetértő, együtt éneklő ( fényes szelek nemzedék ) a másik oldalon a gondolkodó, vagyis a kételkedők, középen pedig a krónikás és a mesemondó. A fényes szellők  vörös nyakkendős nemzedéke együtt énekli ( Nagy Feróval  magnóról) a Mint a mókus fenn a fán…, Mienk a föld és más mozgalmi dalokat.  — majd csalódottságuk, meghasonlottságuk jeléül leveszik a nyakkendőt és eldobják.

Talán itt kezdődik 1956 október 23.

“…Reszketnek a vizek iszapjától

És mégis,mégis tisztátalanul

Semmi kedvük sincsen tovább menni”

“Eladtam nekik mindenem, dalokat, verseket, táncot./ De minden kevés volt ahhoz, hogy feledni tudjam a láncot.”

A mesék meséjében a mesemondók mesemondóját (a költők kötőjét ) hallgatva  megváltoznak az emberek, a gőgös szerény lesz, a haragos megbékül, a hazug igazmondóvá válik, csak a kegyetlen zsarnokokat nem tudja megváltoztatni “mert azok soha nem tudják végig hallgatni”.   A zsarnokság bosszújától a haláltól a költők költőjét és híveit a Tűzszárnyú madár mindig megmenti a   –   mesében –teszem hozzá ! A valóságban pedig ” hol zsarnokság van – ott zsarnokság van” .

“Szenvedő lélekkel áhítjuk, hogy a rontó harcok megszűnjenek; s kérjük az emberi bölcsesség szellemét, hogy a harcok küzdőit igazságtalan ítélet ne érje” -nem így lett!

“…a sír NIncs  sehol…”
” Lebegsz az idő vizében és nem nézel hátra./ Jobb is mert akik otthon maradtak, csak egy napot kaptak,  hogy rendbe tegyék életüket / és ha nem tudják meg kell halniuk / Bár a halál néha jobb , mint az élet.”     –    ” a sír nincs sehol. ” _
” Sósabbak itt a könnyek

S a fájdalmak is mások

Ezerszer Messiások

A magyar Messiások.

Ezerszer is meghalnak

S üdve nincs a keresztnek

Mert semmit se tehettek

Óh, semmit se tehettek. ”

” ..a sír nincs sehol…”     –  és a gyilkosokat nem lehet néven nevezni…  –  Jaj a legyőzötteknek! Dicsőség a legyőzötteknek!  Ámen.

Éles Mihály

1992. október 19.

Vers mindnkinek

” …ide a Trónt! a világ végén jártam

s otthagytam a látogatás jelét!

Buddha ránézett, hosszan, szánakozva,

és felemelte lassan a kezét,

és megszólalt:  –  Te nyomorult majom, te

te barbár ész  és erő – szörnyeteg,

azt hiszed, hogy míg féktelen  hatalmad

harc és önzés fűti , lebírsz engemet? ”

( Szabó Lőrinc: Szun Vu Kung lázadása )

Nem mondhatnám, hogy zsúfoltságig megtelt a tiszaszederkényi  Vásárhelyi Pál Művelődési Központ nagy terme a verset szerető érdeklődőkkel június elsején. Annál örömtelibb tény, hogy a versmondó versenyre elég szép számmal jelentkeztek, neveztek be. Tizenkilenc általános és középiskolás diák állt ki a színpadra – feledve gátlást, szorongást  –  örömöt szerezni a hallgatóságnak és önmaguknak. A huszadik század költőit idézték meg a versmondók Áprily Lajostól Illyés Gyulán, Kónya Lajoson, Pilinszky Jánoson,Radnót Miklóson, Szabó Lőrincen át Pincés Juditig. Különös véletlen , hogy egymásról nem tudva négyen – öten is Szabó Lőrinc verseiből választottak. Ráérezhettek arra , amit Illyés Gyula mondott 1945 -ben, hogy tudniillik Szabó Lőrinc Magyarország legnagyobb élő költője. S ezt nem azért mondta, hogy könnyebben vakarhassa le a háborús bűnösök listájáról!

A  műsor versenyen kívüli produkcióval kezdődött. Egy tüneményes tehetségű , nyolc – kilencéves  kisfiú , Szabó- Maák Zoltán, jegyezzük meg a nevét, mert ha a felnőtt világnak nem sikerül elrontania őt, akkor nagyon sok örömöt fog szerezni a verskedvelőknek. Ez a pöttömnyi emberke a költő partnereként bontotta ki, láttatta meg velünk azt a világot, amelyet a költőapa Szabó Lőrinc, Lóci gyermekvilágából láttatni akart.

” …ijesztő volt odalentről,

hogy olyan nagyok a nagyok,

hogy mindent tudnak és erősek

s én  gyönge és kicsi vagyok.

Minden lenézett, megalázott

és hórihorgas vágy emelt

– föl! föl! – mint az első hajóst, ki

az egek felé szárnyra kelt.”

Az már természetes , hogy a versenyzők értékelésénél a zsűri nehéz helyzetbe került, dönteni, rangsorolni kell, ez a dolog természete. A közép – és általános iskolás diákok – két korosztály – a zsűri bölcs döntése alapján kétszintű  értékelést kaptak. Mindkét csoportnál kiosztották tehát az elsőnek, második és a harmadiknak járó díjat. Ezt követően a zsűri elnöke Závori Andrea művésznő  jó tanácsokkal látta el a versmondókat. Beszélt a hangsúlyozásról, szünetek, pontok, vesszők fontosságáról a versmondásban. Légzéstecnikai bemutatót tartott , majd közös játékba vonta be  a versmondókat és a vállalkozóbb szellemű pedagógusokat. ” Egy meggymag megy  Magyra,/ meg megy még egy  meggymag  Magyra. / Megvagy meggymag! Te vagy a fogó!” – Ratkó József nyelvtörő kiszámolósdiját játszották el jó kedvvel.E gy kérdésre , hogy mondaná el legkedvesebb versét  a művésznő ezt válaszolta . Mindig az a legkedvesebb, amelyiket éppen mondja. És hallottunk tőle egy megrendítően szép önvallomást . József Attila : Nincsen apám…című verse rendítette  meg és terelte az előadói pályára, paradox módon mégse mer József Attila verset mondani, úgy érzi nem elég érett ahhoz, hogy ezt az iszonyú terhet elbírja . De azért a diák versmondókat biztatta mondjanak tanuljanak meg minél több verset, mert minden vers  amit megtanulnak, előadnak jobbít az előadón, jobbít a hallgatón. Mélység és magasság   — József Attila költészete teszi hozzá a krónikás  – mindkettő szédítő lehet annak , aki nincs tisztában önmagával , aki nem tudja magáról, hogy” tériszonya” van. Závori Andrea tisztába van önmagával! Ez a verseny, a fiatalok versszeretete, jó reményekkel tölthette el a jelenlevőket, hogy azért még nincs minden veszve. Bár a Magyar Televízió egykori vezetői, szellemirtói a Barbie baba kedvéért levették a műsorról a szombat esténkénti Vers mindenkinek című sokak által nézett műsort, ne csüggedjünk, forduljunk gyakrabban a könyvespolc felé!

Nem jelent meg sehol. Éles Mihály

Aratásról röviden…

Kapott feladatom, hogy három percben beszéljek a paraszti élet a paraszti munka nehéz, olykor embertelen megpróbáltatásairól. Tartok tőle, hogy bár nem vagyok egy szószátyár ember mégis túllépem néhány másodperccel ezt az időkorlátot. Aratási ünnepre jöttünk bár már közelebb van a vetés ideje mint az aratásé, de a szándék, hogy az aratási ünnep hagyománnyá nemesedjen, feledteti ezt a kis időeltolódást. Paraszti múltunk paraszti életünk egy darabjára, egy nagyon keserves , nagyon nehéz szakaszára akarunk emlékezni most és vélhetően a jövőben is. Az egyáltalán nem baj , hogy az ötlet a nyugdíjasoktól ered, talán akkor szomorkodhatnánk , ha e körben nem lelne támogatásra. Ennyit bevezetőül.

A magyar nyelv nagyon szépen árnyalja  azokat  a fogalmakat  amelyek tartalmilag fontosak a nyelvhasználat számára. Az élet fogalma  –  a paraszti életben nemcsak azt jelentette, hogy lélegzünk, gondolkodunk, alszunk, eszünk egyszóval élünk –  hanem a mindennapi kenyeret és amiből a kenyér lesz : a búzát és a gabonát is. A paraszti világban a kenyér egyenlő az élettel, tehát táplálék méghozzá főtáplálék ha nincs kenyér akkor nincs élet se. Ebből következik az élet tisztelete, féltése, becsülése is. Ennek egyenes következménye, hogy a paraszti világban önkézzel kevesen vetetettek véget az életüknek.

A nehéz körülmények között megtermelt ” élet” a kenyér féltése , óvása számos helyen a babonás hitvilágba is elvezetett. Ez nyomon követhető a vetéstől a kenyérsütésig.  Most idézetek következnek néprajzi gyűjteményekből.

” A vetés művelete valóságos szertartás volt.A magvetőnek előző este tetőtől talpig meg kellett mosdania, tiszta ruhát vennie, csak így kezdhetett a munkához. Az is előfordult, hogy a zsebébe fokhagymát tett a boszorkányok rontása ellen. A vetés ideje alatt nem volt szabad beszélni… Az is előfordult, hogy a karácsonyi ünnepi asztal abroszából vetettek. A munka befejeztével az üres abroszt a magasba dobta, hogy a gabona is olyan magasra nőjön.”

“Vasárnap és ünnep napokon tilos volt a kenyérsütés. Ha valakinek ilyenkor elfogyott a kenyere, kölcsön kért.  Kéménden azt tartották:  Luca napján nem szabad a házból kiadni a kenyeret, mert akkor a következő esztendőben nem fognak tojni a tyúkok.”

Idézet egy másik gyűjteményből:   ” A mindennapi kenyérnek nagy a becsülete. A gyermeket kiskorától arra nevelik, hogy az utolsó falatig megegye. A héját nem szabad otthagynia. A vendég akkor sérti meg legjobban a háziasszonyt, ha nem fogyasztja el a leszelt karéjt.   A földre esett kenyeret meg kell fújni, egyes vidéken meg is csókolják, mikor felveszik.  A kenyérpocsékolás a leginkább tiltott dolgok közé tartozik.”

Ki ne emlékezne a jelenlevők közül az otthoni kenyérszegésekre: amikor  a megszegetlen kenyérre késsel rajzolt kereszt került elmaradhatatlanul! De hát ne feledkezzünk meg arról, hogy a vetés és a kenyérsütés között van a neheze az aratás és a cséplés! A jelenlevők többsége átélte, megélte ezeket a kínkeserves időket. Ismét idézet következik az előbbi gyűjtésből: – “A perzselő hőség, a megfeszített munkatempó különösen próbára teszi az embereket, s ha a körülmények úgy kívánják, éjszakába nyúlóan is dolgoznak a telihold fényénél. Sokszor a késő esti órákra jut a kévék keresztberakása, az elhullott kalászok összegereblyézése. Ha messze a tanya , a falú vagy a város gyakran haza sem mennek, ott alszanak a búzatáblában.”

” Sokat arattam a nyáron,

Keveset háltam az ágyon:

Hol erdőben, hol mezőben,

Hol a tarló közepében.

Jaj istenem minek élek,

Minek születtem szegénynek?

Ha nem lettem volna szegény,

Nem aratnék más kenyerén.”

A fent idézett körülmények ellenére születtek ilyen népköltések, rigmusok… De mert mindennek az aratásnak is vége van egyszer. A megkönnyebbülés, hogy a nehéz de jól végzett munka biztosította  a megélhetést , vidám hangulat , bálozás avatta ünneppé az aratás végét egy kis időre feledtetve minden gyötrő gondot.

Mi pedig ne feledjük, emlékezzünk, hogy ez már a múlt ez már történelem , de a mi múltuk és a mi történelmünk!

Elhangzott a szederkényi Idős Klubban valamikor kétezer táján!!!

Éles Mihály

Évforduló

A várossá válás harmincadik évfordulóján lehetőséget kaptam, hogy nyolc percig beszélhetek a tiszaszederkényi város rész múltjáról, jelenéről. Nehéz, majdhogynem lehetetlen vállalkozás, nyolc évszázad történéseit,még rövidre szabva is, a teljesség igénye nélkül megrajzolni. Szederkény története ugyanis Magyarország történetének a lenyomata, az ország történelme pedig nem volt híján zivataros évszázadoknak. Az adatolást Cseterki Sándor Tiszaszederkény története című munkájából vettem és még ahonnan tudtam.

Az első írásbeli említés 1268 – ból való, villa Scederkyn néven, első ismert tulajdonosa Ernye bán, azonban utódai hűtlensége miatt a tulajdonlás joga a koronára szállt. A tizennegyedik században a pápai tizedlajstromok Zederkun, alakban írják, a tizenötödik században már az ónodi uradalom tartozéka, a Czudarok birtokolják, ebben az időben már Zederken formában van írva, de a régi Scederkyn írásmód is előfordul. Majd a Perényiek birtoka, de a sajóládi pálosrendnek is van birtokrésze. A Perényiek után Báthory István, majd Forgách Zsigmond és neje Losonczy Anna következik. Tulajdonosai voltak a Rákócziak is György, Zsigmond és Pál . A Rákóczi javak lefoglalása után a gróf Erdődy család birtokába került a település.Nem feledkezhetünk meg arról sem,  Szederkény, szerencsétlenségére  török hódoltsági területen feküdt, aminek egyenes következménye, hogy a töröknek is adózott. A világért sem akarok tippeket adni az önkormányzati képviselőknek helyi adók kivetésére. Csak a kuriózum kedvéért sorolnék fel néhány adónemet. Olaj, búza, rozs , árpa, köles, lencse, méhkas, vaj és mátkaadó(!) S ha nem tudtak vagy nem akartak adózni, akkor lángcsóva repült a zsuppfedélre. Gazdák jöttek , gazdák mentek a telepűlés maradt a helyén. S hiába dúlt, égetett, pusztított tatár, török, kuruc, labanc a falu haló poraiból mindig újra éledt,mint a mondabeli Főnix madár. A krónika szerint viszonylagos nyugalom csak a szatmári béke után következett be.

Az első olyan adat  amely a falu létszámára utal 1746 – ból van, e szerint 500 református vallású ember élt itt. Szederkény igazából a századfordulón kezdett el gyarapodni lélekszámban is lakóházak tekintetében is. 1902 – es adat: 300 lakóház és 1691 lakos. A huszadik század történetének szégyenét, a két világégés szörnyetegét, szederkényi fiatalok vére is táplálta.  Az élet azonban a két háború között is élni akart. Egy 1926 – os adat szerint a faluban két kocsma, öt szatócsüzlet, egy fogyasztási és egy értékesítési szövetkezet működött a szolgáltatást három suszter, két csizmadia, három kovács, két kerékgyártó, három ács, és egy asztalosmester látta el.

Külön fejezetben kell szólnom az oktatásról és a népművelésről.  A krónika szerint a faluban a Református egyház által működtetett iskola igen jó színvonalon működött. Az iskola könyvtárában olvasókör szerveződött, jól prosperáló színjátszóköre és dalárdája volt . Az emberek érdeklődtek a világ dolgai iránt, noha a hírforrás igen szegényes mindössze egy rádió volt a faluban! 1941 – ben 1697 , 1994 – ben pedig 1763 volt az állandó lakosok száma. És ezzel elérkeztünk napjainkhoz.  Tagadhatatlan , hogy a térségben nagyobb részben a Szederkényiek földjére épült ipar , életminőségi változást hozott az itt élők számára. Hiszen előbb jutottak vezetékes ivóvízhez, járdához, portalanított utakhoz. Az ifjúság számára a továbbtanulás lehetősége helybe jött. Az iparvállaltok tárt karokkal várták a dolgozni akarókat. Ma jól működő Művelődési Központunk van melynek névadója Vásárhelyi Pál  Tiszaszabályozás tervének megalkotója. Figyelemre méltó a gondoskodás, a gondoskodó szeretet az idős emberek iránt. A szolgáltató házban szép és tiszta klub áll rendelkezésünkre, kedves figyelő személyzettel. Itt öröm idősnek lenni.

Elhangzott a tiszaújvárosi  polgármesteri hivatal dísztermében 1996- ban. Éles Mihály